14 November 2013

Nasi Ayam Lagi

Buat lagi nasi ayam hari Sabtu lepas...asal sabtu aje buat nasi ayam...asal nasi ayam aje buat hari sabtu...senang sikit, sekali masak sampai malam.  Kalau lauk lain tu mesti selesai waktu lunch, tak sempat nak bawa ke dinner. 

Hari sabtu lepas kan pagi tu aku ke sekolah agama yasmin, balik tu terus singgah kedai beli ayam dan bahan-bahan lain.  Masak cepat-cepat dan ngam-ngam pukul 12.30 kita orang dah makan tengahari...Rehat-rehat kejap bersiap pula untuk ke majlis danial.  Macam penat jer...memang punnnnnn. 

Kali ni aku ambil resepi kat internet.  Kiranya nilah resepi paling senang.  Untuk sup tu tak payah nak pakai sup bunjut bagai...tumbuk kan bawang putih, bawang merah dengan halia( tu pun aku tak ada halia)...siap masak tabur aje daun bawang. 

Tapi kali ni untuk nasi, kena tumis...kawan aku ajar pun dia suruh tumis dengan kulit dan lemak ayam...it's not healthty fren!  Ko nak yang sedap ke tak sedap...hahhh gitu dia soal aku balik..hehehe...okey anak murid kena ikut cakap cikgu...aku tumis juga sikit lemak dengan kulit ayam + butter.  Tapi sebelum masuk beras, aku keluarkan balik kulit ayam tu...ngeh..ngeh...Untuk tumis tu pun tumbuk bawang putih, merah dan halia.  Again aku tak ada halia...kureng sedap di situ..
Untuk sambal ni, sama juga macam yang lepas, blend bawang putih dengan lada hidup merah.  Campak lah sikit gula dan air masak.  Lepas tu aku masak balik atas api.  Sambal ni pun boleh juga buat pencicah cekodok kan...makan time-time hujan waktu petang tu...oiii sedapnyaaaa...
Kali ni aku buat kicap...ambil kicap lebihan perapan ayam + dengan sikit kuah sup.  Panaskan sekejap atas api.
Ayam ni aku perap sekejap aje...aku letak sos tiram, kicap manis, kicap pekat dan madu.  Lepas tu goreng sekejap, sebab sebelum tu dah masak untuk buat sup kan.

Aku tanya anak-anak mana sedap, yang hari ni ke yang minggu lepas...abang eimran kata yang minggu lepas lagi sedap...ohh maknanya resepi kakak aku tu lah yang sedap.  Danial pula tak habis-habis duk cakap aku masterchef...hahaha...ibu jadi masterchef untuk danial aje boleh lah...Yasmin dan qaseh tak kisah janji dapat makan...yang penting ada ayam...hahahah...

Okey tu ajelah cerita nasi ayam aku untuk minggu ini.  Terima kasih datang baca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails