10 Mei 2012

Kari oh Kari

Mengikut rekod, aku bukan lah penggemar kari yang tegar.  Bukan saja kari, malah masak lemak juga tidak masuk dalam senarai makanan kegemaran aku kecuali gulai tempoyak.  Senang citer masakan yang bersantan memanglah no.. no.. kat aku.   Walaupun aku dilahirkan dan dibesarkan kat Negeri Sembilan, tetap NO kat masak lemak.  Aku pun tak tahu kenapa aku kureng sikit kalau masak lemak ni...kalau tak ada pilihan aku akan ambil lauk aje but no kuah...walaupun tak makan masak lemak tetap jugak berlemak..camner tu ?
Tapi baru baru ni aku begitu teruja sangat nak masak kari.  Punyalah teruja sampai rempah kari aku duk beli, tengok stok ada 2-3 peket.  Tu yang mula-mula masak kari ayam.  Lepas tu masak pulak kari ketam.  Tapi boleh pulak dua kali masak ni lupa nak letak daun kari.  Padahal pokok kari ada aje kat belakang rumah...hehehe...
Tengok kari ayam tu memang cairkan...tapi adalah rasa kari...dah bubuh rempah kari memanglah rasa kari...tak kan rasa lemak lak kan...apalah aku ni...ngeh..ngeh..ngeh... yang penting bagi aku kat sini, anak-anak suka...dannnnn habis okey...tidak di cik tongkan...
nilah ghopernya kari ketam ku itu.  Ni percubaan kedua aku buat kari ketam.  Kalau tak silap mula-mula dulu aku buat masa cuti tahun baru 2011.  Lepas masak aje kari ketam aku masa tu, sempat makan sikit aje...terus bersiap nak naik Genting.  Memang tak dapat menikmati langsung.  Lepas tu ada juga beli ketam tapi tak masak kari lah pulak...
Disebabkan kari ketam aku hari tu sangatlah dap dapnya di tekak aku...kita letak dua kali gambar...hehehe...Oh ya...pernah dengar tak petua orang dulu dulu...dan aku pun tak ingat mana aku dengar pasal petua ni...kalau nak beli ketam pastikan malam sebelum tu bulan mengambang penuh...jeng..jeng..jeng...tak ada hantulah...menurut petua itu nanti isi ketam penuh.  So far memang betul lah kalau nak beli ketam aku akan pastikan malam tu bulan penuh.  Dan esoknya beli ketam memang puas hati sebab isi banyak.
Ehhh dulu-dulu aku memang tak suka makan ketam tau.  Dahlah kulitnya keras, isi pulak ciput aje...tapi sekarang tidak lagi...ketam telah masuk dalam senarai makanan kegemaran aku.  Tapi aku kureng sikit nak makan ketam kalau kat restoran lah...leceh kan nak makan ketam ni.  Lainlah  kalau makan kat rumah...memanglah ketam itu aku yang punyaaaaa....

09 Mei 2012

Ayam Goreng Uncle Bob

Lama betul tak makan uncle ni punya ayam goreng. Rinduuuuu sangat...almaklumlah sejak kepatahan kekakian ni tak ada maknanya aku nak menapak ke tapak pasar malam nun semata-mata nak beli ayam uncle ni...tapi padanlah muka juga kan...makan nak...pergi beli tak nak...
Hari tu masa en suami on leave, laju aje aku ajak gi pasar malam...itu salah satu aktiviti wajib.  Maunya tak wajib, berbulan tak pergi pasar malam...kesian kan kat kita orang...
Mulanya aku ingatkan aku aje yang kemaruk nak makan ayam goreng uncle ni, eimran pun 2 x 5 aje ngan ibu dia...ngeh..ngeh..ngeh...dalam kereta lagi duk ngap senyap-senyap kat belakang...
Walaupun dah lama tak menikmati ayam goreng uncle ni, kesedapannya tetap di rasai...Lepas ni tak tahu bila lagi lah dapat makan ayam goreng uncle bob ini... sob..sob..sob...

Nasi Goreng Aje

Sarapan pagi lepas balik dari besday Rifqi tu.  Sebab aku cutikan...dapatlah masak nasi goreng ni untuk sarapan...tak kose nak tulis 'untuk sarapan anak-anak'...sebabnya dia orang tak nak makan pun nasi goreng yang aku goreng hari tu.  Pelik bin ajaib sungguh...Bagi tekak aku okay aje rasa nasi goreng itu...Memang ada banyak lebih pun nasi tu sudahnya ke cik tonglah...tu yang aku hangin dengan dia orang ni.  Bila aku tak buat apa-apa masing-masing pegang perut cakap lapar apa nak makan sarapan ni...bila dah buat...ggrrrrr...
aku makan nasi goreng tu pekena dengan kopi 434...nikmatnyaaaaaaa...

08 Mei 2012

Rifqi is 4

Setiap tahun 1 Mei hari rehat utk mereka-mereka yang bekerja...tapi 1 Mei juga hari meraikan besday anak cousin aku ni.  Dua tahun berturut2 dia orang celebrated kat A&W tapi this year buat kat swimming pool kat area rumah dia orang aje.  Cool juga...

Ada 2 kek sebenarnya...tema petang tu rainbow kata kauuu...sesuai sangatlah sebab hari hujan...rainbow kan keluar selepas hujan...sekali sampai habis majlis, hujan tak juga berhenti...nak buat cam ner...rain rain go away...come again another day...tak adalah rainbownya...kek rainbow ajelah..tu pun tersenget sikit kek tu.  Di sebabkan aku dah makan benda lain terlebih dahulu, jadi aku tak berapa nak menikmati rasa kek ni.  Padahal kalau tengok kat blog orang lain, terliur memanjang tengok rainbow cake ni.  Aku rasa sikit aje tu pun Yasmin paksa rasa sikit...so tak boleh nak komen sedap ke tidak kek itu.
Aneka makanan yang di masak sendiri dan di order dekat kafeteria berdekatan...confirmed lah kat tepi pool tu ada kafe, order ajelah dari kafe tu...Antara juadah yang aku makan hari tu of course apple crumble yang dap dap itu, nuget with fries,nasi impit with kuah kacang hj samuri(ya ke?), rendang ayam senawang dengan air sirap ke ribena lupa lah pulak.  Yang aku tak makan...mee hoon goreng, kuih muih...ada karipap, apam dot dot, agar-agar santan dan ada lagi beberapa yang aku tak berapa nak ingat.
nilah yang aku makan tu...mcmlah orang tx tau...hover betul....nuget dengan fries.  Nak tau tak naper aku ambil gambar ni?  Sebab sebelah aku aje...tu yang senang capai... ngeh..ngeh..ngeh..
apple crumble ni pun dap dap sangat...tapi aku makan sikit aje...kata diet kan...
nilah lagi satu rainbow cakenya
Badut pun ada.  Aku tak expect langsung uncle badut ni nak singgah menegur qaseh...waktu tu qaseh tengah duk makan fries sorang-sorang...masa uncle badut minta fries kat dia, dia okay aje nak bagi...tapi bila uncle badut dah pergi baru dia menangis...hahaha lambat terkejut kata kauuu...
upacara memotong kek..ehhh apesal besday boy ke belakang pulak...
Danial ensem with Pak Ngah
anak bujang ku with abang syahir
Qaseh with Mak Ngah and uncle badut.  Uncle badut ni sangat kreatif tau...macam-macam dia boleh buat dengan belon tu...kagum betul aku.  Bunga yang qaseh pegang tu pun cantik.
tengok...siap angkut bawa balik lagi kita orang. Aku suka betul dengan bunga tu.  Ada juga dia buat bunga kecil pakai kat tangan...gambar tak dapat lagi...kalau tak sure aku dah masukkan kat sini...
Cianlah besday boy ni...gambar dia with mummy last sekali.  Sekejap aje dah 4 tahun budak ni...moga Rifqi jadi anak yang soleh ya...
Related Posts with Thumbnails