27 Jun 2019

Cerita Puasa

Assalamualaikum

tadikan masa belum menaipkan laptop ni, macam-macam lah benda yang aku nak cerita kat sini...menderu-deru idea.  Sekali bila pegang laptop aje, kaku pula jari jemari aku ni nak menaip.  Idea tadi pun ntah mana perginya.

Masih di bulan Syawal, so kita cerita pasal raya lagi ke...persiapan raya lah pula.

Tahun ni pecah rekod sebab berjaya menyiapkan baju-baju raya sebelum puasa.
Untuk aku dengan Yasmin, kita orang beli yang dah siap aje.
Ada je size, tak lah gemuk mana...ehhhh

Untuk Qaseh, beli kain yang sama warna, kebetulan terjumpa dekat Jakel masa cuti Tahun Baru Cina.

Beli terus baju melayu untuk jejaka-jejaka kat rumah ni.  Rekod juga sebab tahun ni aku
belasah aje belikan baju melayu untuk en suami.  Selalu dia dah warning awal-awal kalau beli dia tak nak pakai.  Kali ni tak banyak cakap pula dia.

Maka pada Raya Cina hari tu, aku berjaya settled kan baju melayu dan kain baju untuk qaseh.  Tunggu kakak yasmin balik terus gi tempah.

Tahun ni rekod juga sebab tak perlu nak sibuk-sibuk cari baju raya masa bulan puasa.  

Ehhh banyak rekodlah tahun ni...30 hari puasa, hampir setiap hari en suami masak untuk berbuka.  Jadi ada penjimatan untuk ke bazar ramadhan.  Pergi hujung-hujung ramadhan je. 

Aku tolong juga, tolong masak nasi.  So by the time aku sampai rumah, terus masak nasi.
Berbuka dengan nasi panaslah.  Gambar-gambar tak ada ya sebagai bukti.  Masa tu tak kuasa nak ambil gambar...tunggu azan je.  Kuih muih pun tak perlu...nanti membazir aje.

Nak hujung-hujung ramadhan tu, sebelum balik kampung, baru pergi bazar ramadhan.  Bagi RM10 sorang suruh beli 1 main dish dengan air.  Kira challenge lah juga utk diaorg.

Sekali kan bila balik rumah, kira-kira balik, aku punya dengan abang yang melampau tersasar melebih dari RM10.  Mana tak tersasar, nampak kambing nak, nampak cendol sawit nak...nampak nasi arab nak...tu pasal aku tak suka pergi bazar ramadhan...

Tapi dont worry, semua tu habis...tak ada pembaziran langsung. So aku cakap dekat anak-anak, beli apa yang kita nak makan aje...jangan ikut nafsu.  

Korang mesti tak suka baca entry tak ada gambar kan...aku pun sama.  gambar semua masih belum berjaya  lagi nak transfer masuk laptop ni.

oklah tu aje bebelan aku kali ni.  Terima kasih datang baca.

2 ulasan:

  1. Kira tak masuk rekod jugak... memula kata hari2 en. asben masak dan tak pi bazar... tapi ujung2 pergi jugak... ha... tu...

    bila nak tukar maskhead blog tu Yati... Dah lama sgt tu, anak-anak pun dh besar2

    BalasPadam
  2. Samalah. Sindrom mak-mak kot, rasa macam menderu idea nak tulis, sekali dah pegang handphone kelain jadinya😂

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails