14 September 2011

Hari Raya Pt 1

Sebenarnyakan siksa jiwa raga aku ni nak mengupdate blog ni.  Ni pun sambil2 bersiap nak ke tempat kerja, aku masukkanlah satu entry dulu.  Bising kengkawan tanya apasal tak update blog...ehem...ada gak orang yg baca ya...ohhh terharunya...


Ni semua antara juadah di pagi raya.  Semua ni wajib disiapkan sebelum waktu berbuka.  Lepas berbuka last day tu, no masak2 at all.  Gila kejam chef de mission tahun ni...Lemang tahun ni tak ada orang nak buat, so kita orang beli aje dari kampung sebelah.  
 Gulai tempoyak ni menu sampingan aje.  Bukanlah every year di buat, ikut permintaan jugak.  Tapi di sebabkan jarang2 buat, licin licau...tak dapat den nak tapau bawak balik...
Rendang daging is a must time raya.  Kalau tak ada memang tak bestlah kan.  Aku rasa every rumah ada rendang daging cuma rasa aje berbeza kot.  Ada lagi ayam masak merah ngan kuah kacang tak ada dalam gambar.  Kuah kacang pun kita orang beli yang segera punya dari kedai satay haji samuri kat senawang.  sonang baitu...kira kilo...sekilo kalau tak silap aku dlm rm 10, so belilah 2 kilo.  Tambah pulak ngan kuah satay, dptlah seperiuk besar kuah kacang.  Tapi petang raya tu, chef de mission telah menumis balik semua kuah2 kacang tu... bagi sodap lagi.


Tapi yang kelakarnya, abang aku ngan selambernya komen, lori gula tumpah ke...wah..wah..sedapnyer komen ya...padahal tak tambah gula langsung...
 Stok nasi impit untuk sebulan raya...dasar rajin tahap melampaukan...tak kuasa nak merebus berkali2...
 Lepas solat raya, acara membakar sate.  Both bil aku yang bakar.  
 apa yang penting...kerjasama...
 hambek ko, sikit punya tinggi dia ayunkan tudung periuk tu...mampus aku kalau wife dia baca...
Sambil2 beraya tu, tak di lupakan juga sambutan hari kemerdekaan negara kita yang ke 54.  Semoga negara kita ni terus aman dan makmur...

1 ulasan:

  1. salam..

    nasi impit sebulan raya .. silap2 sebulan pun tak sempat terus dah licin..

    salam kenalan

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails