15 April 2016

Jalan-jalan Vietnam 2016

Amboiiii...berjalan aje kerjanya...heloooo setahun aku book tiket nak berjalan ni...perancangan awalnya, bawa yasmin pula...tapi sebab yasmin dah duduk asrama, dan dia pun tak kisah kalau tak pergi, maka aku pergi membawa diri sendiri aje.  Kali ni aku pergi dengan kawan ofis.  Biasa kalau dengan kawan, wajib ambil flight pagi.  Sampai hotel check in, terus keluar cuci mata.

Di sebabkan kali ni, Qaseh bakal tinggal berdua dengan ayahnya, aku kena siapkan kelengkapan dia tip top ok.  Itu sebab masa dia sakit gigi, aku bawa pergi klinik gigi.  Siap gosok baju sekolah dia sampai hari Selasa.  Kalau tidak, memang tak senanglah nak bersenang-lenang di sana.

Aku sampai di KLIA2 dalam pukul 4.30am.  Ramai betul orang...Lepas check in bag, harus check in perut pula.  Makan dulu kat marrybrown KLIA2.  Almaklumlah lepas ni nak berjalan jauh...

Mulakan langkah dengan Bismillah...berjalan lah kita orang perlahan-lahan masuk ke dalam balai berlepas...tapi nak menyampaikan ke tempat nak berlepas tu, hazab jugalah. Nasib baik dah makan kat marrybrown...
 Sejak kejatuhan nilai ringgit ni, aku dikhabarkan barang kat vietnam boleh tahan mahalnya.  Peniaga pun jual mahal tak nak duit ringgit...kan main lagi ya...Kali ni aku siap-siap tukar duit matawang vietnam.  Sebelum ni, sesen pun aku tak tukar...Masa aku tukar, sejuta dong dalam RM 197 kalau tak silap.  Tapi masa buat pengeluaran dekat atm di sana, dalam RM 188 untuk sejuta dong.

Tu kawan aku siap-siap dah kirakan untuk kitaorang.  Tiap kali tanya harga barang dalam ringgit, sibuk buka hp nak tengok harga dalam RM...hahaha...
 Ni kawan sebilik aku...kalau yasmin ikut, kita orang sebilik bertiga.  
 Kalau jalan dengan kawan aku - tiada dalam gambar, tiap kali duduk mesti makan...tu tagline kitaorang...hahaha...tengok...duduk dalam kapal terbang pun order lagi makan. Padahal dah makan marrybrown...tu alas perut aje tau...mana kenyang.  Lagipun dah berjalan jauh dalam klia2 ni...harus top up balik...Masa aku makan ni tak ada cicak ok...
aku pun tak tahu isu cicak tu, dah kenyang balik ofis ada orang cerita...katanya dah viral...
 Last year bila malam aje baru ada kopi ais ni...hari tu, masa aku sampai dah bersepah yang jual sebelah siang...apa lagi...kopi ais satu...harga tetap sama RM 3.
Yang sedihnya kali ni kena bayar makan sendiri...Ehhh dulu pun bayar sendiri juga...tapi sebab ambil package, hidup adalah agak senang sebab tak payah nak fikir makan apa.  Kali ni sumpah sampai tak lalu nak makan nasi goreng...dah lah mahal.  Sepinggan dalam RM 8 ke RM 10.  Malam terakhir aku share dengan nida makan mee goreng mamak.  Itupun dalam RM 8.  Minum air kosong sudah...lagipun cuaca panas kan....

Pagi yang terakhir tu, sempat bersarapan pagi nasi lemak RM 13 sepinggan...ambik kau!!
Kalau makan kat KL ni baru RM 1.50 ke RM 3.50 aje kalau nasi lemak kosong.  Ni adalah seketul ayam.  Nak nangis rasanya...mujur dah nak balik....hahahaha...

Ok tu aje mukadimah jalan-jalan vietnam 2016.  Mukadimah kata kau...panjang berjela dah tu...hahahaha...biasalah aku punya entri akan ada part-part seterusnya.  Kalau tak tak bestlah kan...

Terima kasih datang baca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails