10 Februari 2011

Yasmin oh Yasmin

Gambar2 ni aku snap pagi Isnin lepas.  Lepas seminggu bercuti, aku sgt berharap yang yasmin tx buat hal pagi2 Isnin tu.  Actually sepanjang cuti tu aku duk remind dia jangan nak meragam lagi, sebab dah cuti lama and dah bawa jalan cuti2 M'sia lagi!  Kadang aku tanya jugak, nnt hari Isnin nak pergi sekolah tx? dia jawab, nak...jangan nak nangis2 tau! angguk kepala jerlah.  Alhamdulillah pagi Isnin tu semuanya berjalan lancar...

Aku harapkan panas seminggu, ghoperrrnyerrrr hujan di hari Selasa...itupun aku tx tau yg dia tx pergi sekolah kebangsaan.  Yalah, akukan kerja, dia kat rumah babysitter.  Sekolah keb. sessi petang...mmglah aku susah nak memantau nyer.  Balik kerja baru kakak yg jaga tu bg tau dia tx pergi sekolah.  siap meraung2 lagi tx nak naik van sekolah(padahal dah siap pakai uniform sekolah!).  Paling terharu, kakak driver van tu pun siap turun pujuk dia lagi, janji kalau yasmin gi sekolah, dia nak belanja ais-krim...hahhhh...driver bas anak ko ada tx buat cam ni???  Tapi anak bertuah ni, lagi kuat tangisannya...kalau aku ada masa tu, harus berdas2 aku bagi!!!!
Selepas disiasat ghopernyer hari Isnin tu dia kena denda sbb tx bawa buku teks...denda pun kena berdiri ajer, bukan berdiri atas kerusi pun...mak ko ni dulu, kena denda gak, berdiri luar kelas lagi...dannnnnnnnnn bukan dia sorang ajer yg kena denda tu, ada 3 4 orang lagi.  Disebabkan tulah dia tx nak pergi sekolah...Ada lagi satu sebabbbbbbbbb...hari Selasa dia ada Pen. Jasmani, tp omak dia ni sudah lupa nak suruh pakai baju sukan...salah aku lah tu...muehhehe...
Bila sampai rumah jer, aku pun startlah pot pet pot pet kat dia...hanginnn satu badan ok!  Yang abang dia eimran lak, siap tx nak cakap ngan dia petang tu...overlah tu...selepas sesi sumpah janji, esoknyer dia ke sekolah macam biasa.  Walaupun pagi tu sesi merengek tetap ada...
Dannnnnnnnn pagi tadi dia buat hal lagi.....sebenarnya dr malam tadi lagi dia dah merengek bagi tau tx nak naik van gi sekolah agama, sebab ada budak lelaki sudah tumbuk bahu dia.  Dengar ajer tu, ayah dia terus sound ;

ayah : cakap kat budak tu, ayah aku samseng kg dusun tau!

aku  : muahahaha...alahhhh ntah2 dia terlanggar kot...tx sengaja...

yasmin :  txlah, dia tumbuk kakak cam ni(siap tunjuk kat aku lagi)

aku  : dlm intonasi yg paling lembut + hangin...kakak boleh tx jgn buat lembik2? kalau dia buat lagi, dushhh sekali(siap aksi aku tunjuk kat dia).  kalau dgn abg tu,kam main lagi terror...ntah apa2 jer ajar anak gusti...muehehe
Aku pun tx tau dah nak buat cam maner ngan yasmin ni.  Skrg dah masuk bulan 2, dia masih duk merengek tx nak pergi sekolah...even kakak van tu siap suruh aku gi cari air jampi utk dia!

Yang buat aku pelik tu, bila malam elok ajer dia siapkan homework semua, susun buku bagai, tapi bila bangun pagi, nak bersiap ajer, mulalah...dahlah aku ni pagi2 dah macam raja pecut, nak siap segala mak nenek barang dia org nk gi rumah babysitter ...lagi nak bagi meter darah aku naik!

Yasmin...kalau amin tx pergi sekolah, amin nak jadi apa?  Amin nak jadi doktor...kalau nk jadi doktor, kenalah pergi sekolah, org yg jd doktor tu semua pergi sekolah...oklah esok amin pergi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails