24 September 2013

Cerita Ceriti

Salam Hari Selasa...

Tetibakan aku bagi salam...satu perkara yang jah rang...jah rang aku buat kannnnnn... bukan buang tebiat ya...kang ada pulak yang kata dah buang tebiat ke apa...sebenarnya aku dah lama benar rasanya tak update blog ni.  Gambar tak boleh nak transfer...pendrive dah penuh, tenet kat rumah pulak ada masalah...buntu dah kepala nak buat macam mana pun tak tahu dah...

Ehhh ada ke yang perahsan aku dah tukar link blog kat atas nun...saja menggunakan nama penuh sekali dengan nama bapak aku letak...walaupun aku lebih dikenali dengan nama yang sebelum ni, tak perlah...ahkak is redha menukar link itu...kita buat sesuatu itu bersebabkan??? Soooo tunggulah cerita selanjutnya...

Entry kali ni memang tak ada gambar...padahal belambak aje gambar kat dalam phone pintar ahkak, dah tak boleh nak load...biarkan saja...kita cerita ceriti ajelah ya...
Aku sekarang ni kan dah tak ada maid...ahkak is penat tau...bangun mestilah pagikan...pukul 5 dah bangun...kalau ada kerajinan, sempatlah buat breakfast yang simple untuk mengisi perut anak-anak and en suami.  Termasuklah perut ahkak sekali...Apa breakfast yang simple tu??? Paling senang, roti sapu kaya lohhh...nak sedap sikit, lepas tu bakar ler atas dapur.  Kalau rasa vitamin 'r' terlebih pagi tu, gulunglah sausage dengan roti, celup dalam telur yang dah dipukul, goreng aje dalam minyak panas...sodap aje dia orang makan cicah sos cili..ngeh..ngeh..ngeh...Paling rajin, goreng ajelah frozen yang memang ada stok kat dalam peti ais.  Bagi aku tu semua kira menu simple lah.  Kalau tak sempat macam mana pun, air tetap kena buat.  Bagi aku, macam mana lambat pun, tak sampai hati nak biar perut dia orang kosong pepagi tu...mithali lah sangatkannn...yang bersekolah pagi pun hanya yasmin aje...so selalunya aku paksa dia minum teh o suam or hot chocolate. Tu ajelah pun yang sempat nak buat kalau dah lambat...untuk en suami haruslah nescafe 'o'!

Tu breakfast...untuk lunch, dia kan sekolah pagi petang, adalah duit belanja.  Lagipun kat nursery memang dah provide lunch.  Untuk abang eimran, pandai-pandailah nak hidup! hahaha...kejam sungguh mak ko bang...

Yang selalu buat aku pening adalah time dinner.  Haruslah makan nasi kannnn...kesian kat diaorang dah lite-lite dari pagi...tu pun kadang call aku, tanya kat mana...dah lapar ni.  Aku pulak kalau dengar macam tu mulalah menggelupur kesian kat dia orang.  Mana dan ajelah jawabnya.  Pernah sekali aku masak kari untuk dinner ni, bila en suami balik dia tanya, awak balik awal ke??  alolooooo...kesiannya kat laki den...hahaha...tak ada maknanya balik awal...dalam situasi macam tu, selalunya aku akan beli roti or gorenglah nuget dulu ke bagi alas perut kat anak-anak syurga aku tu.

Memang aku akui sejak tak ada maid ni, tersangatlah penatnya.  Sebab tu bila letak aje kepala kat bantal, terus gone...hahaha...tapi dah few months tak ada maid ni, ahkak is okey saja.  Cuma masa nak bersenang lenang tu dah kurang sikitlah...ehhh kurang banyak you!!!  Macam nak beriadah di pagi sabtu or ahad tu memang dah tak ada.  Aku gantikan dengan membuat kerja-kerja rumah.  Percayalah...berpeluh macam beriadah juga...hahaha...Bab membasuh baju sekolah anak-anak syurga ni...memula dulu aku basuh tanganlah sebab nak menyental yang kotor-kotor tu kan...tapi sejak aku di serang denggi hari tu, aku hantar dobi aje baju sekolah dia orang.  Jumaat malam, kumpulkan semua baju sekolah, hantar dobi...ahad malam baru ambil...siap gosok ok!  Tu cara aku nak meringankan sedikit kerja kat rumahlah...tapi ada sorang kawan aku pulak ajar teknik nak menghilangkan kotoran tu...malam hari rendam aje baju sekolah dia orang dalam mesin basuh...esok baru jalankan mesin tu...aku dah cuba juga hari tu, tapi still ada part yang kena gosok dengan berus juga.  

Paling tak boleh tahan adalah bab melipat kain baju...tak ada ke orang nak cipta mesin melipat kain baju ni...bab membasuh sedap aje...pantanglah tengok hari panas...laju aje aku mesinkan semua tuala ngan cadar...bab nak melipat...sangatlah bercinta.  Ada jiran aku tu pun lebih kurang aku juga, dia siap sediakan sorang satu bakul untuk anak dia...anak dia 3 orang aje...kecil2 lagi tak apalah.  Anak ahkak 4 orang, campur makbapak jadi 6.  Nak kena ada 6 bakul...huishhh banyak tu...Boleh di pertimbangkan juga idea tu...Paling sadis bab stokin en suamilah...memula dulu asyiklah hilang sebelah...sekarang ni nak tau aku buat macam mana????  Biarkan aje kat ampaian..hahahaha...nak pakai ambil kat ampaian...tapi kalau time rajin aku lipatkan jugalah...sebab dah memenuhkan ampaian...haruslah aku lipat!!!

Pernah sekali aku ambil part time maid datang buat kerja kat rumah...tapi sumpah itulah 1st and last aku panggil...patutnya buat kerja 4 jam...tapi dia buat kerja 3 jam aje.  Sejam lagi duk tengok TV dengan anak2 aku sementara tunggu majikan dia datang ambil.  Ada yang kata, kena suruh buat kerja...aku ni kalau baru kenal cam tu tak pandailah nak suruh-suruh buat kerja.  Bagi aku, ko dah memang dihantar buat kerja rumahtangga, sepatutnya tahulah nak buat apa.  Ni asyiklah duk tanya nak buat apa? nak buat apa?  Last aku suruh dia lipat baju...sudahnya aku juga yang kena lipat balik.  Bila abang eimran dengan en suami balik, aku tanya ada apa-apa perubahan tak kat rumah...tak ada apa pun...dengan mimik muka tau dia orang buat...hahaha...ayat tambahan en suami, membazir aje bayar kat dia orang...baik awak bayar kat saya, beres semua kerja!!! Cisss...sabar ajelah aku!  So sekarang ni...akulah yang buat semua kerja kat rumah.  Tapi kalau angin puting beliung aku datang, aku kerah juga yang besar2 tu buat kerja.  Macam abang eimran, bolehlah diharapkan untuk basuh bilik air dia...sendiri guna...sendiri jagalah ya tak?  kalau rasa nak bersih, sentallah kuat sikit...kalau suka aje tengok berdaki tu...fikirlah sendiri...hahaha..

Mungkin bagi ibu-ibu yang tak bekerja tu tak ada masalah kot...macam aku ni bekerja...keluar pagi balik malam.  Keluar tak nampak matahari balik pulak matahari dah tenggelam.  Kalau time sampai rumah tu tengok anak dah tidur...sedihnya rasa hati. Esoknya nak pergi nursery pun tak bangun lagi...sedihhh...sedih sangat aku rasa!  Tetiba aje rasa nak nangis...

Kerja-kerja kat rumah memanglah tak pernah habis...dapat pulak kalau ada yang baju tak boleh basah sikit...aduhhhhh...aku pula yang rasa nak nangis...dah asyik kerjanya nak menyalin baju aje...ahkak is tensi okey!  patutlah bakul baju kotor aku tu tak pernah kosong!!!

Tu baru kerja rumah tangga...belum bab nak mengintai kerja sekolah dia orang.  Yang tu nantilah aku cerita kat dalam entry yang lain.  Cukuplah takat ni aje luahan hati ibu yang bekerja...hahahaha...luahan hatilah sangat...jangan muntah okey...aku menulis untuk tatapan anak-anak syurga aku tu dan en suami walaupun aku tahu dia tak  baca.  Tak per...satu hari nanti aku paksa juga dia baca...hehehe...

Dan terima kasih pada korang yang sudi datang baca...datang lagi ya...

1 ulasan:

  1. Apsal tukar new link Yati! Ni pun saya follow link dari blog Zana.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails