29 November 2012

Langkawi Day 2

Hahhh tulah rombongan cik kiah ke langkawi...memang bas tak boleh 
masuk nak pick up kita orang, sebab jambatan tu muat kereta aje lalu. 
 so mmg kita orang kena menapak nak keluar dan masa nak balik.  okeylah tu kan...
Ni gambar sementara menunggu ketibaan bas rombongan.  
Masa menunggu tu, tetiba abang yang berbaju batik tu datang bagitau 
dia termasuk sekali dalam package bas yang kita orang ambil tu,
 kiranya dia tu tourist guide kita orang lah... 
ohh kelasss kau jahhh...siap ada tourist guide lagi...hahaha
Elok juga ada tourist guide ni, mana-mana tempat yang kita lalu, 
dia akan explain asal usul nama tempat tu.
Ni our 1 stop, sireh lagenda.  Tempat perusahaan gamat.

Lama tau nak masak gamat tu...makan minggu jugaklah dia orang masak. 
 tapi bila malam api tu di padamkan lah.  pagi esok nyalakan balik...
cam tulah lebih kurang penerangannya.
mak cik aku rileks aje celup tangan kat dalam kawah tu.  
aku tak buat, takutttt...mmglah dia kata tak panas...tp still takut...
Habis tu, masuklah kat bahagian jualan pulak...
dengarlah penerangan dari abang baju merah tu hah...
segala macam gamat ada.  Masing-masing membelilah serba sedikit...
kata pergi langkawi...tak kan tak beli minyak gamat..ya takk...
Lepas tu kita ke Kilim Geoforest Park ni pulak.  
Dulu pernah sampai sini tapi tak naik boat sebab mahal...
kali ni sebab ada tourist guide harga menjadi murah.  Tak lepas kan peluanglah...

 Tak habis lagi berbincang...bincang apa ntahhh...
 kita orang naik dua boat...


tengoklah helang ni...
helang ni ada kat langkawi aje-yang kepala putih
tengok helang menyambar makanan kat permukaan air
 kalau jalan ke depan tu kau orang di kira
pendatang haram...tu dah nampak sempadan siam
perjalanan menaiki boat lebih kurang dalam 45 minit aje
menurut pemandu boat kita orang tu
 Lepas tu pergi kat sangkar ikan ni pulak...
tengok dia orang bagi ikan pari makan...menurut 
tourist guide kita orang tu, ada 3 ekor ikan pari...
siap ada nama lagi...tapi satu aje yang aku ingat...
Fatimah...auww itu nama mak saya, haruslah ingat..
 Lepas tu ada tiram, ada belangkas ngan ikan sumpit
sapa yang hisap rokok nanti dia sumpit kat rokok tu...
 Lepas tu naik boat lagi pergi masuk gua pulak
 tengok kelawar ngan batu-batu yang membentuk pelbagai rupa
antaranya rupa perempuan dalam telekung sedang berdoa...
penat aku telek batu tu, tak nampak pulak rupa yg di cakapkan tu...
 habis sudah...
boat yang aku naik tu, siap kehabisan minyak kat tengah laut
tapi dia orang memang dah stand by satu tong minyak...
curah aje...
 Dari Kilim Geoforest ni kita orang ke Makam Mahsuri pulak
dah berubah wajah 100% betul kat persekitaran ni...
dulu aku pernah sampai sini, elok aje bersimpuh ambil gambar
kat bahagian dapur rumah tu...
 Yang lain-lain sempatlah membasuh muka dan meraut janggut...
adalah tu...
 danial pun ambil kesempatan membasahkan muka dan rambut dia...
sukalah tu dapat buat pacak...
Masa nak keluar tu, terleka kita orang tengok kakak ni duk membuat kuih karas...
susah nak jumpa dan tengok cara-cara membuat kuih ni...
kagum aku...tak beli pun kuih ni pasal kakak tu cakap dia
tengah menyiapkan tempahan orang..so tengok ajelah.
tapi kakak tu bagi jugalah kita orang rasa sekeping...
baikkan orang langkawi...
 Lepas tu ingat nak naik cable car...dulu pergi tak dapat naik
sebab orang terlampau ramai...beratur dah macam ular kena palu...
kali ni pun tak berjaya juga....beratur aje mau dua ke tiga jam...
terus naik bas balik...
singgah kat tepi jalan ni...tempat banyak kapal layar berlabuh
 dulu aku dah pernah bergambar kat sini...lagipun kapal layar aku kat sini dah lama
aku jual...tu yang aku tak turun bergambar lagi...hahaha...
cam ner nak turun, qaseh tengah sedap sangat tidur penuh gaya...
kepenatanlah tu...
okeylah gambar banyak sangat, ni aku pilih sikit2 aje.
gambar2 kat entry ni semua dari kamera kakak aku.
lepas tak dapat naik cable car kita orang terus decide 
nak menyopping lagi.  kali ni ke idaman suri pulak.
kat sini barulah aku membeli my wishlist tutttt....
gambar2 kat idaman suri tak adalah pulak.
kat sini okey sikit, tak seramai kat HIG...
habis aje menyopping kat idaman suri, ke HIG lagi...
cekelat..cekelat..cekelat...
lepas tu terus balik ke chalet nak kasi chance kat
anak-anak nak mandi laut...cuaca pun mengizinkan
kasilah chance kat dia orang...
okey...habis dah cerita langkawi...
ehhh ada lagi citer hari nak balik...melampau kan...
tak yah lah citer lagi...keluar dari langkawi kita orang
bermalam kat Kangar pulak.  Sebab esoknya nak ke Padang Besar pulak...
okey tu kita sambung esok ya...
tq for reading

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails