30 April 2013

Sabtu & Ahad Kami

Yasmin dah lama minta aku bawa dia gi kedai gunting rambut...rambut dia panjang, tapi dia cukup malas nak menyikat rambut sendiri...kalau tak aku membebel...jangan haraplah dia nak sikat rambut dia tu.  Bila aku sikatkan nanti, mulalah hujan renyai-renyai...suruh sikat sendiri tak nak.  Sudahnya dia minta gunting pendekkan sikit rambut dia tu.  Ayah dia suruh simpan panjang...kalau ikutkan aku, aku lagi suka dia rambut pendek.  Senang nak diuruskan...So lepas zohor sabtu lepas, aku pun memulakan operasi mencantas rambut dia. Alaaa potong lurus aje.  Tapi sebelum nak potong tu, kenalah sikat dulukan...pot pet pot pet mulut aku membebel tengok rambut dia yang kusut masai tu...
 Nak menggunting tu sekejap aje...menyikat tu yang lama.  Naik lenguh kaki aku berdiri...terus suruh tukar kerusi...muahahaha...nampak sangat dah tua, tak ada stamina. Berdiri lama pun tak boleh...
 Lepas tu budak kecil ni pun sibuk suruh gunting rambut dia pulak...rambut dia ni nipis, berbeza dengan rambut yasmin yang tebal dan hitam tu.  Lagi satu, qaseh suka gunting sendiri rambut dia...Suka main gunting budak ni...kadang tengok rambut dah terabur aje kat dalam bilik...yang ni pun aku gunting lurus aje kat depan tu.  Rimas tengok rambut yang mencucuk mata...
Hari Ahad pula, seawal 8 pagi kita orang dah bergerak ke Rantau.  Aku pagi-pagi duk mencari no. talipon kedai jahit aunty ni.  Memang ni aje kedai yang selalu aku hantar selain yang dekat office.  Tapi untuk raya tahun ni, tailor yang dekat office aku ni dah tutup tempahan untuk raya.  Jadi terpaksalah aku hantar kat kedai aunty ni.  Selalu hantar kat sini tapi no. talipon tak ada dalam simpanan..boleh macam tu??? Jenuh aku whatsapp dengan kakak aku yg kat Brunei tu kot dia ada no kedai aunty ni...haremmmm...call kakak aku yang kat Nilai tu pulak...tak berjawab-jawab.  Tahulah hari Ahad, tak kan tak bangun lagi kot!  
Dah berjaya mendapatkan no talipon aunty ni, terus laju-laju suruh anak-anak mandi...sib baik semuanya pantas.  Pukul 8 dah gerak...Tempah terus baju raya untuk yasmin dan qaseh.  Qaseh tersipu-sipu malu masa di ambil ukuran...Dalam setengah jam aje kat kedai jahit tu, terus balik KL semula.  Balik semata-mata nak tempah baju aje...
Baru pukul 10, dia orang dah bising dahaga...berhentilah pulak kat 7 Eleven senawang.  Dia orang ni masuk 7 Eleven tu macam dapat masuk Toys r Us.  Segala benda nak di rembatnya.  Bising jugalah mulut aku menapis segala barang yang di letak kat kaunter tu!  1st time mencuba Magnum Chocolate Brownies tu.
Aku kalau dapat magnum susah nak komen.  Sedap aje kat tekak aku...untuk en suami dia suka yang strawbery.  Tu pun perisa baru kan.
Singgah rumah sekejap ambil bibik yang nak beli hp untuk di bawa pulang.  Lepas tu terus ke site office en suami kejap, kemudian terus ke Pertama Compleks cari hp untuk bibik.  Dapatlah dia bergaya dengan samsung corby harga RM 250.  Yang penting bagi dia ada kamera.  By tengahari tu, masing-masing dah lapar...maunya tak lapar, pagi tu makan kuih aje kat dalam kereta.  Ingat nak ajak en suami makan kat Bellamy, sekali hujan pulak.  Terus ajak makan kat area kajang aje.
Nilah tempat makan kita orang.  Lagipun ni permintaan terakhir bibik aku tu!! Nak makan kat Wong Solo...demand tau makcik tu!

 Yasmin dan eimran yang dah kelaparan.
sabar ya nak...
gambar makanan tak sempat nak ambil
licin licau kita orang kerjakan...
biasanya kalau datang sekeluarga macam ni
aku ambil set bandung untuk 5 orang makan, jimat sikit.
Okey tu ajelah cerita hujung minggu kami...
terima kasih datang baca

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails