27 November 2013

Dinner Hari Sabtu

Sabtu lepas aku tak berapa nak sihat, jadi lunch beli aje kat kedai...malam baru aku masak...dah beberapa hari asyik makan ayam aje, jadi mari kita makan ikan pula.  Teringin nak masak siakap 3 rasa, resepi kak ipar.    Tapi aku tetap sesuka hati aje tak kuasa nak sukat-sukat.  Aku ikutlah juga step by step yang aku belajar ngan dia masa kenduri tahlil dulu...ngeeee...tumis lada,bwg putih, bwg merah & halia.  masuk kan sos tiram, kacau sebati...masukkan sos cili dan sos tomato.  kacau lagi.  masukkan kiub pati ayam knorr...masukkan beberapa helai daun limau purut dan serai yang dititik.  kacauuuu lagi...perisakanlah dengan garam dan gula.  masukkan bawang besar yang di dadu.  Aku masukkan juga timun lebihan makan nasi lemak beberapa hari sebelum tu.  Sebelum tu pastikan ikan digoreng terlebih dahulu.  Kali ni aku goreng ikan tu bersalut dengan tepung,kunyit dan garam.  Dah siap, hidangkan lah...

Lepas tu masak pula sayur simple ni...budak-budak makan macam tu aje.  Dia orang suka soo hoon.  Tapi tak tahu nak sebut...mee hoon jadinya.  Suka hati koranglah.  Tapi aku letak nasi dalam sup tu masa suapkan danial dan qaseh.

Tu aje resepi makan-makan kami.  Terima kasih datang baca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails