08 November 2013

Nasi Ayam Resepi Kekanda

Kekandalah sebab aku minta resepi dengan kakak aku...haruslah letak kekanda kat situ...Aku buat hari sabtu lepas.  Ni pertama kali aku masak nasi ayam.  Aku ada tanya kat kawan2 opis, dia orang kata kacang aje buat nasi ayam... sambil tu mintalah juga resepi, tapi tak tulis pun...dah waktu makan tanya, camner nak tulis.

Dah lama sebenarnya teringin nak buat nasi ayam ni.  Barulah hari tu berjaya...tapi tak lah berjaya sangat...masih ada yang aku sendiri tak puas hati.  Cam nasinya tu, kureng sikitlah...kalau yang beli kat kedai belakang rumah aku tu, boleh makan nasi tu saje pun dah sedap.  Tak perlah, practice make prefect kan...#naksedapkanhatisendiri.
Ni sambalnya...aku blend lada hidup dengan bawang putih.  Letak sikit garam, gula dan sos cili.  Masukkan sikit air masak...tekan punat, blend sampai hancur.  Rasalah kepedasannya.  Mulanya aku punya kuah sos ni pedas melampau...aku tambahlah lagi sikit gula ngan air...terus tersedap...abang eimran paling suka sos ni.  Untuk sos ni aku masak kan juga sampai sekali mendidih.

Yang kat belakang tu sup ayam.  Aku masak sekor ayam tak cukup untuk makan malam.  Kakak aku ajar, sup bunjut tu di buka kainnya dan goreng dalam sikit minyak campur dengan bawang putih dan merah yang dah di hiris.  Kemudian masukkan dalam sup yang dah di masak...tu namanya tumis darat kalau tak salah aku.
Aku tak ambil gambar nasi sebab nasi nya kurang sedap...Tapi alhamdulillah anak-anak semua memuji-muji kesedapan nasi ayam aku tu...terharu sungguh aku...hehehe...danial siap cakap, ibu macam masterchef...hahaha...jauh lagi tu...tapi kalau anak-anak berselera makan hati manalah yang tak gembira kannnnnnnnn...makin bersemangat nak masak lagi...
Kak Min pun kata sedap.   
Nilah budak yang kata ibu dia masak sedap...
Thank you darling...
Untuk makan anak-beranak okeylah...nak jamu kat orang belum lagilah ya.
Komen dari en suami aka juri tetap...sup ayam kureng...yang lain okey.
Paling sedap kat ayam tu lah katanya.  Boleh buat lagi...
Okey akak nak google resepi...terima kasih datang baca.

1 ulasan:

  1. Yang kat kedai... depa masukkan kiub ayam masa menanak nasi tu.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails