12 November 2013

Qaseh

Hari ni cerita pasal budak kecil ni pula lah ya.  Makin hari aku tengok dia ni makin semangat pula.  Ehhh kalau arwah mak aku ada dia tak kasi tegur kalau anak-anak 'semangat'...iaitu badan yang berisi.  Nanti susut balik, tu orang-orang dulu cakaplah. 

Qaseh sekarang ni kusssssssssss semangat makannya.  Dia dah mengalahkan kak min dia dalam bab makan.  Yalah yasmin sekarang ni dah kurang makan malam tapi qaseh pula yang mesti nak makan waktu malam.  Dulu dia tak hairan pun nak makan, janji dapat susu.  Sekarang ni, lepas makan nak susu!! Makin bam bam lah dia.

Kalau bercakap petah kan main lagi...yang pasti sentiasa masuk bakul angkat sendiri..hahaha...aceh pandai kan ibu...aceh rajin kan ibu...tu memang ayat-ayat cinta dia lah tu.  Aku iya kan aje...qaseh ni kalau di puji dan kena pujuknya memang rajin nak tolong buat kerja rumah...gilo ko budak 4 tahun buat kerja rumah...kerja rumah yang aku maksudkan tu, kutip sampah yang abang danial suka sepah2kan ke...betulkan bantal kecil kat kusyen ke...tolong ambilkan abang danial towel mandi ke...tapi jangan bagi dia mandi berdua...dahlah pakai swimming suit mandi dalam bilik air...siap ber'goggle' lagi tu...lepas tu dah terjerit...hari tu aku dapat tangkap dia orang duk main ubat gigi...di jadikan sabun untuk menyental kolah kecil dalam bilik air tu...haruslah kena dengan ibu kan...
Ni kejadian hari Ahad lepas.  Kita orang ke bacathon sekolah kakak.  Sampai aje terus cari apa-apa yang boleh di makan.  Kakak yasmin nak laksa, okey beli satu share 3 orang.  Aku tahu yasmin kejap lagi nampak kawan dia, mesti dah tak lalu nak makan...betul juga...kawan dia tegur, terus laksa pass kat ibu...lepas tu aku pass pula kat budak kecil tu.  Dialah yang tukang habiskan.
Aku nampak ada cikgu jual rojak buah...okeylah jom kita try rasa.  Satu bekas tu dalam RM 2.50.  Laksa tadi RM 3.00.  Aku makan sikit, di tarik dek budak kecil ni...okey silakan makan.
Lepas tu tetiba budak-budak sekolah tu sibuk makan ice-cream ni...ice cream magic namanya...tang mana yang magic aku pun tak tahu.  RM 1 sebatang. Kita orang berempat + sorang kawan yasmin = RM 5.  Rasa not bad juga.  Pandai diaorang ni berniaga.
Kali ni aku duduk aje kat ruang legar sekolah tapi menghadap pentas.  Macam-macam persembahan ada.  Tapi tak nampak, sebab ramai sangat orang kerumun kat depan tu.  Aku pula kali ni sangatlah malas nak bangun ambil gambar...faktor usia kot..ngeh..ngeh...Yasmin dengan kawan dia entah mana dah berjalannya...almaklumlah banyak gerai-gerai jualan.  Danial awal-awal lagi dah merengek nak mainan...
Tengok ada budak sedap benar makan kue teow goreng tu...tanya kat mana dia beli...ohhh kat belakang tu aje...suruhlah yasmin beli...RM4 kalau tak silap aku.  Rasa biasa-biasa aje.  Yang ni pun qaseh juga yang tolong habiskan. 

Huishh tak boleh jadi ni...Baru dua jam duduk kat situ...duit keluar cam air aje.  Jadi jomlah kita berangkat pulang.  Danial dapat juga mainan idaman dia...qaseh ngan kakak yasmin pilih yang spray yang keluar cam tali tu...satu botol tu RM 4. 

Tu ajelah cerita qaseh dan aktiviti hari Ahad kami.  Hari Sabtu sebelum tu, aku ke sekolah danial sempena konvokesyen tadika pasti dia.  Itu kalau rajin aku buat entry lain ya.  Terima kasih datang baca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails