12 April 2020

Borak-borak kosong

Assalamualaikum.

Haritu kan semangat lagi aku nak update blog, tapi tetap ke laut dalam juga. Vitamin 'M' banyak sangat. Tapi harini ku gagah kan jua nak menulis sikit. Tak ada apa yang menarik pun, 
asyiklah duk tunjuk gambar makan-makan. 
Kat IG pun tetiba banyak pula gambar makanan. 

Sungguh aku tak tahu dah harini hari yang ke berapa PKP ni. Tapi tahu kena sambung lagi 2 minggu. Sedih tu memanglah sedih tapi demi keselamatan semua, bertabahlah kan.

Semalam aku terajin pula buat pisang goreng. Gila lama tak buat. Pisang tu pun sebab dah salah beli. Haritu beli nak buat pengat pisang tapi en suami kata salah pisang...pisang yang aku beli tu sesuai untuk goreng.

Ni bukti aku yang goreng. Cicah sambal kicap. Habis juga.

Lepas tu en suami ajak gi pasaraya CS dekat je dengan rumah. Sebenarnya pagi tu dah pergi, tengok orang beratur panjang, kami pergi tesco.
Sama juga. Malahan lagi panjang. En suami ajak balik suruh datang petang.
Ni kat pasaraya CS. Beratur lama, sekali bila masuk dalam suruh beli dalam masa 30 minit. Asyik duk buat announcement suh cepat-cepat. Aku rasa macam masuk program supermarket sweep je. 

Aku mencari essence vanilla dari minggu lepas tak ada. Kat CS ni pun tak ada. Singgah speedmart, kedai aceh kat rumah semua tak ada. Musim PKP ni ramai orang duduk rumah buat kuihkan, tu yang habis essence vanilla.

Ni tempe goreng ciliapi aku buat hari apa tak ingat dah. Resepi legend ni. Senang sangat. 
Ciliapi tumbuk kasar dengan bawang merah dan bawang putih. Lepas tu campak masuk kuali. Sebelum tu tempe goreng dulu dengan kunyit dan garam.  Dah masak ciliapi tu, perasakan dengan gula sikit. Aku tak letak garam sebab dah letak kat tempe. Agak dah sejuk sikit, baru temukan tempe dan ciliapi dalam kuali. Biar mereka mesra bersama. Ohh lupa...bawang besar dilupa jangan.

Oklah...terima kasih datang baca. Jangan lupa try test tempe ciliapi tu ya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails