13 April 2020

Sambal ayam pedas ala-ala korea

Assalamualaikum.

Nampak tak kerajinan aku ni? Kenalah rajin update sebab ada yang rindu nak baca blog aku kan...i is perasan.. 

Ni lauk tengahari ni. Merajinkan diri masak sambal ayam ala-ala korea. Ala-ala je. Nak pergi Korea memang tak lah kan. Resepi cari dekat IG tadi. Aku dengan yasmin mencari yang paling senang dan penggunaan bahan yang paling minimum.


Kalau ikut aku, rupa ada tapi rasa ke laut. Jujurnya memang tak pernah rasa pun ayam korea, jadi tak boleh nak bandingkan rasa yang aku buat dengan yang chef kat ig buat.  So pandai-pandai sendirilah agak rasa macam mana.

Tapi simpan sini jugalah bahan2nya :

Aku guna bahagian kepak ayam lepas tu potong dua. Jadi dapat banyak.
Lepas cuci bersih, ayam aku lumur dengan garam dan bawang putih yg ditumbuk.
Kemudian dalam mangkuk lain, masukkan tepung goreng(apa pun boleh) + dengan tepung jagung. Goreng garing.

Untuk sos pedas tu aku campurkan sos tiram, sos cili, lada boh dan sos korea adabi. Gaul dulu baru campak masuk kuali. Agak2 dah masak masukkan bijan pula. Kacau bagi semua mesra dalam kuali baru masukkan ayam goreng tadi.

Gaul lagi bagi semua ayam mesra dengan sos pedas tu. Tapi tak lah pedas mana pun. Jangan lupa rasalah...cukup ke pedas atau manis sambal tu. Baru makan dengan nasi panas. 
Nak makan jangan lupa baca bismillah.

Tu aje yang aku masak harini. Terima kasih datang baca. Cuba jangan tak cuba resepi ala-ala korea ni. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails