27 April 2020

Cerita Ramadhan 2020

Assalamualaikum.

Salam Ramadhan yang ke 4. Sekejap aje dah masuk hari ke 4 kan. Dan harini juga hari ke 42 PKP.  Ni dah masuk fasa ke 4 PKP. Dapat tak aku nak beraya kat kampung ni??

Alhamdulillah masih diberi kesempatan bertemu dengan ramadhan tahun ini. Walaupun dalam keadaan terkurung. Bersyukur seadanya.

Ramadhan tahun ni memang kena masak-masak kat rumah. Tak ada bazar ramadhan nak diterjah. Sepanjang 3 hari berpuasa ni, kami sekeluarga berbuka biasa-biasa aje. Belum ada menu yang kebabom...hari pertama kami berbuka dengan rendang ayam, masak sehari sebelum puasa. Panaskan aje. Lauk tambahan cencaru bakar cicah cili kicap.  Gambar tx ada. Simple aje di hari pertama.

Hari ke2 berpuasa, kami berbuka denga laksa. Permintaan anakanda yasmin dan qaseh. Lama juga tak buat laksa. Biasa guna sardin tin, kalini en suami guna ikan sardin fresh.   Ehhh en suami ke yang masak?? Hahaha...memang en suami kita yang masak kalau bulan puasa. Kita tolong-tolong aje. Itupun kadang dia tak suka ramai orang kat dapur. Almaklumlah dapur kecil. Memang berlaga montot kalau ramai-ramai...



Dan semalam, kami berbuat cencaru sumbat. Aku buat vietnemese roll. Konon-konon nak dietlah...tapi jujur memang dari hari pertama puasa aku tak makan nasi. Baru sahur tadi makan nasi sebab dah 3 hari juga aku sakit perut lepas berbuka. Jadi aku tak nak ambil risiko...pagi tadi makanlah nasi dengan cencaru sumbat lebih berbuka. 
Ni vietnemese roll aku buat sendiri. Nampak gumuk-gumuk kan...aku letak banyak-banyak sayur. Yasmin tak suka sayur, jadi dia gigit sikit aje, qaseh punya. Cicah sos cili thai je. Buat 10 rolls alhamdulillah sampai sahur.


Sebelum tu aku buat sagu gula melaka ni. Siap-siap buat dari tengahari. Sejukkan dulu. Terbaik.
Hahaha...sendiri buat sendiri puji, dah lama tak buat kerja masuk bakul ni..hihi.

Tu ajelah cerita ramadhan aku kali ni. Terima kasih datang baca. Semoga ramadhan kali ini dapat meningkatkan iman kita dalam beribadah. Selamat berpuasa semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails