03 Ogos 2011

Kenangan Ramadhan

Alhamdulillah hari ni dah masuk hari ke 3 kita berpuasa kan?  Alhamdulillah jugak anak aku yasmin pun cukup puasanya setakat hari ni.  Tak ada merengek2 dah tapi tetap jeles ngan budak2 moral yang pergi makan kat kantin waktu rehat...hahaha lawak lah yasmin ni.

Bila tiba bulan ramadhan ni, aku selalu teringat kenangan pergi terawikh masa aku kat kampung dulu.  Masa form 1-5 aku duk asrama.  So kalau nak pergi terawikh kena jalan kaki ke Masjid Negeri. Jauh jugaklah...tapi kita orang tak kisah, janji tak payah pergi prep.  Dasar pemalaskan...

Tapi yang meninggalkan kesan kat hati aku sampai hari ni adalah kenangan pergi terawikh ngan arwah mak abah aku.  Mahal ni tau!  Masa tu aku form 6, duk kampung.  Boleh aje kalau nak duduk asrama, tapi aku dah tak lalu nak duduk kat asrama yang sama...Aku lebih rela berulang tiap hari.  Tak kisahlah naik bas pukul 6 am pun aku sanggup!

Setahu aku, adik beradik aku yang lain pun tak ada pengalaman cam ni.  Masa aku habis SPM, tak lama lepas tu mak aku pencen.  So kita orang duduk together2lah kat rumah.  Kita orang bertiga aje, aku, arwah mak dan arwah abah.  Bila bulan puasa, nak tak nak memanglah aku kena ikut dia orang pergi terawikh...tak kan aku nak tinggal rumah sorang2kan?  Walaupun orang kata bulan puasa tak ada hantu dan syaitan...tapi aku tetappp takut jugak...lagi sekali dasar penakut...

Lepas sembahyang maghrib memang tak ada rest2 punya.  Arwah abah aku memang nak cepat aje ke surau.  Surau tu adalah sepelaung aje dari rumah kita orang.  Tapi sekarang ni surau tu dah tak ada, dah kena roboh...dulu orang kampung panggil 'surau biru'.  Kalau aku ni berani, boleh aje pergi kemudian...tapi ya ampunnnnn baiklah pergi sekali kan...sampai awal dapatlah saf yang depan.  Ramai tau makcik2 kat kampung aku ni dtg surau.  Surau tu kecik aje, jadik bila duduk tahiyat akhir tu risau aje aku ni kalau terdudukkan kaki makcik2 tu...sok tak dapek lak dia orang ke surau lagi...hehehe

Part yang paling tak boleh tahan adalah selepas sembahyang.  Aku masa tulah(zaman muda remaja)...cam shy2 cat aje nak bersalam ngan makcik2 tu.  Kalau sekarang ni lainlah...part nak bersalam ngan mak aku lagilah...cam bengong aje malu2 nak salam...ko ingat ko sapa?? hahaha...part tu lah yang aku tak boleh nak lupa.  Kadang tu kalau ingatkan balik memang boleh senyum sorang2...tapikan kita orang-aku ngan arwah mak akulah, pergi terawikh tu Isnin-Jumaat aje, sabtu ahad tak pergi.  Lepas tu dua minggu pertama aje, selebihnya arwah abah aku aje pergi sorang.  Tapikan bila dia balik aje sibuk lah tanya ramai ke orang pompuan yang pergi surau?  Kuih apa? sibuklah pulak menanya...

Tulah kenangan aku masa bulan ramadhan.  Sekarang ni tengok pulak kat anak2 aku tu.  Cam semalam yasmin called, amin cirit birit birit ni...oklah amin nak minum teh pekat ni...allo allo...sedapnya nak minum teh pekat, kalau tak puasa tu jangan harap nak minum kan???  sapu aje minyak gamat, nanti hilanglah sakit perut tu??  amin tak sukalah nanti nak pergi tandas kat sekolah...tu sebablah ibu suruh sapu minyak gamat, lepas ni tak adalah sakit perut lagi, percayalah...eeeisshh ibu ni kedekutlah...apa yang kedekutnya?  amin nak minum teh pekat pun tak bagi...nak main bunga api tak? oklah..oklah...hahaha kejamkan...

Eimran pulak called, ibu, danial minum habis air dlm fridge.  habis tu?  nanti abang nak minum apa berbuka??  Tak per nanti petang ibu belikan yang lain...dia minum depan abang ni...aduhai lah anak...macam2...1st day puasa hari tu, aku tinggalkan duit suruh eimran gi beli kuih or apa2 juadah kalau aku terlambat sampai rumah.  Dalam pukul 6 pm dia called bagitau yang air dia beli tu plastiknya bocor habis tumpah.  Bila air tumpah, kena pulak kat kuih yang dia beli...lencun kuih tu...kesianlah kat dia.  Nak tau dia beli air apa?  Air sirap aje... punyalah teruk dia puasa, air sirap pun tergoda...hahaha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails