20 September 2012

Homst...Homst...Dan Homst @ Prima Saujana

Minggu lepas 2 kali kita orang dinner kat sini.  Bukanlah berturut2, selang beberapa hari aje.  Makan kat luar bukan bermakna aku tak masak ya...masak untuk lunch tu sudah semestinyalah kan.  Cuma masa makan kat sini, kita orang ada urusan kat luar, terus ajelah dinner sekali.  Lagipun selalunya, en suami on the way nak balik rumah, call suruh siap nak keluar...apalagi...menggelupurlah anak-anak tercinta aku ni...hehehe...
Bukan tak ada restaurant lain, ada tu memang ada tapi Homst ni jugaklah yang menjadi pilihan utama.  Mana taknya, yang hari tu, kecewa punya pasal terus aku pangkah dah tak nak pergi...tak pergi yang kat area rumah aku tulah, kat cawangan lain tu InsyaAllah kalau ada jodoh, aku singgahlah.  Terutama yang kat Setia Mall...kan en suami nak suruh rasa air tersedap ituuuu..
Mula2 pergi tu kita orang makan nasi dengan lauk pauk.  Ini tahu jepun masak apa tak ingat dah.  ada rasa masam2 gitu...sedap.  Tapi tak habis aku suruh tapau.  Esoknya aku yang perabihkan.  Kesedapannya tetap sama.
Yang ni macam dah jadi menu tetap pulak...tiap kali makan nasi mesti nak order ni, fillet asam pedas...terbaekkkk..masa nak tapau tu aku siap selak2 kot ada isi lagi, kalau ada confirm aku suruh tapau jugak.  Tapi tinggal kuah aje, tak payah lah...malu pulak nak tapau kuah aje..hehehe...
Ni kung po chicken.  actually kat sini ada size bila nak order lauk2 ni.  yang ni aku ambil size 'm'.  Pun ada extra, so kita tapau lah juga.  Jangan membazir kan.
Baby kailan ni aku ambil size 's' aje, tak sangka pulak mendapat sambutan.  habis licin.
Tu ada siakap masak apa ntah, masa order tu tunjuk gambar aje...kalau tak silap macam ada hongk kong style ke apa.  Yang pasti bukan gangnam style ya...
 Tinggal kepala aje hah...gambar air aje tak ada.  yasmin kalau dtg makan kat sini mesti nak order ribena special.  actually ribena campur laici.  eimran pulak sirap laici.  danial, qaseh ngan bibik minum milo ais.  ayah dia order limau asam boi, sekali kena kebas ngan danial...terus order lagi satu.  Aku punya limau ais aje.
Ni pulak masa datang kali kedua.  Kali ni semua tak nak makan nasi.  so eimran hanya order tomyam, tanpa nasi.
yasmin nak kue tiaw ngan ribena special dia tulah.  Bila dah dpt air, sikit aje dia makan kue tiaw ni.
Aku orderkan danial yee mee kung fu ni.  Tapi danial request juga nak lala, so aku orderkan dia lala sweet sour.  Dua-dua dia makan habis.
 ni aku punya, sizzling yee mee...biasa2 aje.  kalau sizzling aku lagi suka yang dekat pavillion...
 ni pun aku punya.  ni size 's' aje, tapi still byk. walaupun aku tulis aku punya, yasmin punya ke, danial punya ke, tapi kita tak ngap sorang2, semua rasa sorang sikit.  en suami order mee kari.  tu pun sedap katanya.  
ni pulak pau bbq chicken kalau tak silap.  saja order nak try rasa.  sedap jugak...1 set ada 3 ketul pau tu.  ada balance 1, bawa balik sekali terjatuh dlm kereta...tak ada rezeki lah tu kan...
Sebab utama kita orang suka pergi Homst ni, service adalah lajuuuuuuu...order aje, dalam 5 minit gitu dah sampai makanan.  Walaupun ramai orang, tak adalah lambat sampai setengah jam nak menunggu.  Makanan pulak memang menepati selera kami seisi keluarga.
Ada sekali hari tu kita orang makan kat area depan KPJ Kajang...rasa macam nak balik aje dah...Nak dapat air aje sampai 3 kali aku panggil pelayan kedai tu.  Masa tu yasmin dah buat muka sebab dia dah dahaga sangat.  Aku pujuklah jugak, bagitau sebab orang memang ramai pulak masa tu.  Kita orang order satay ngan western food-chicken chop ngan fish n chip.  Sampai habis kita orang makan satay, western food anak2 aku tu tak sampai2 juga.  En suami kata kalau dia orang tak buat lagi, kita cancel ajelah, kalau dah buat, kita tapau.  Tu pun kena panggil dua tiga kali tanya, dah buat ke western food tadi...nanti kak..saya check...lepas tu tak datang pun bagi tahu...panggil pulak yang lain...pun sama....ntah apa yang di check ntahlah...aku dah hangin dah ni...Total masa menunggu, tak payahlah kira western food tu, menunggu air aje nak dekat 40 minit...terus aku cakap, lepas ni kita makan kat Homst ajelah ya...
Tapi aku tengok, ada satu family tu, anak dia dah sampai bersila duduk, satay yang dia orang makan pun dah habis, air tak sampai jugak.  Bila kita orang dah dapat minuman, baru dia dapat, padahal dia orang lagi dulu sampai dari kita orang...En suami kata dia orang beriman...sabarrr gitu...hahaha...perli aku lah tu...bila western food anak2 aku dah sampai, baru makanan lain dia orang sampai...aku ingatkan dia orang makan satay aje.  rupanya ada order lain juga...hahaha...  masa satay dia dah habis tu, aku cakap kat en suami, orang tu tak order air ke??? cam pelik lah pulak...makan tak ada air...sekali memang service lembabbbbbb....punyalah sabar orang tu...termalu ahkak sekejap...terus istighfar...
Kalau anak dah besar mungkinlah tak kisah kalau service slow cam kura-kura.  Tapi kalau ada anak kecil macam danial ngan qaseh tu..hhhrmmm...asyiklah duk tanya, mana air ni..mana air ni...apakah aku kena spare air mineral kat dlm hbag??? kalau ada pun air mineral, tak adanya dia orang nak minum...tau dah mak pak order air sedap...
oklah...apa pun Homst pilihan utama buat masa ni...tq for reading.

1 ulasan:

  1. Tie, saya kalau masuk blog Yatie ni memang tak boleh tahan nya. Skrg ni tengah berdiet, tp bila masuk sini, tengok gambar makanan mulalah, fikiran merayau-rayau mencari tempat makan yang best!...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails