11 Julai 2013

1 Ramadhan

macam-macam hal berlaku semalam tau...tapi kerana berkatnya bulan yang mulia ini...aku berjaya melaluinya dengan kesabaran...hahaha..start-start aje dah poyo...

Pagi masa mengejutkan Yasmin bangun sahur...ehh tak kejut pun, dia terbangun sendiri...katanya sakit perut...selesai urusannya, dia terbaring kat sofa depan.  Aku tengah masak sambal ayam.  Gigih tau bangun awal menggoreng ayam lagi!  Tetiba dia berlari ke bilik air dapur...nak muntah katanya...memang betul-betul muntah...adalah dua ke tiga kali juga dia muntah pagi tu...aku ingatkan masuk anginlah...cepat-cepat buatkan milo panas suruh minum...tak sempat habis dah keluar balik...lepas tu ceri beri...kesian kat dia.  Dah keadaan macam tu, tak pergi sekolah lah jawabnya.  Muka lesu sungguh...

Lepas berbuka baru bawa pergi klinik...sekali ada demam juga.  Doktor kata boleh berjangkit.  Balik dari klinik ajak en suami singgah cool blog...selalu yasmin suka sangat kalau kita orang singgah kat cool blog.  Semalam masa dah sampai rumah, semua orang duk minum masing-masing punya pilihan hati, dia pun ada juga...tapi dia termenung aje...sampai sudah tak minum...pagi tadi dia dah buangkan.

Aku dah nak start ajar Danial berpuasa...dapat setengah hari pun okeylah...dia pun bukan jenis yang pemakan sangat.  Semalam masa sahur, semangat dia bangun...makan ayam jer. Aku paksa juga suruh makan nasi, dapatlah dalam dua suap.  Pandai dah baca doa berpuasa...cikgu ajar kat sekolah katanya...Sekali masa ambil petang tu, nampak cergas semacam...penjaga tu kata dia pagi-pagi lagi dah minta air...sementara nak tunggu pukul 12 tengahari untuk lunch,Danial dah kelaparan...pukul berapa nak makan ni...kita dah lapar ni...bertuah betul dia...

Lepas bersahur semalam aku ada buatkan dadih untuk dia orang...danial suka makan dadih...sebab memikirkan yang dia puasalah aku buatkan...sekali tak puasa.  Masa kat rumah dia buka petiais nampaklah dadih2 tu...tak puasa tak boleh makan...kalau nak juga tunggu sampai azan maghrib...ala ibu ni dahlah jadi masterchef...tak bagi pulak orang makan...kenapa adam kata ibu masterchef...ibu masak apa?  tu dadih tu...masterchef lah...muahahaha...gelak aku dengan ayat dia...masterchef haritu ada masak dadih ke???

Siakap cacamarba ni aku buat malam sebelum puasa hari tu...aku goreng terus 2 ekor, seekor ingat nak buat makan sahur, sekali bangun pagi tu dah tinggal separuh aje...tu yang kena buat sambal ayam tu...sebenarnya aku nak habiskan stok barang-barang kat dalam fridge tu...kalau simpan lama lagi memang ke cik tong lah jawabnya....
 tu pun dah di cubit dek danial
nilah dadih masterchef Danial

Tu ajelah cerita 1 Ramadhan.  Lupa nak update...semalam berjaya tidak menjengok ke pasar ramadhan...panaskan sambal ayam, goreng karipap segera...potong buah mangga dan air teh aje.  Alhamdulillah... kenyang sampai sendawa.
Terima kasih datang baca...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails