17 Julai 2013

5 Ramadhan

Jauh dah ketinggalan ni...hari ni aje dah 8 Ramadhan, aku baru nak up cerita 5 ramadhan...huk..huk...huk...tapikan lately ni memang tak sempat nak ambil gambar, azan dah berkumandang...camner tu???  Makan ajelah kannnn...

Okey, tu aku buat pajeri terung hari Ahad yakni Ramadhan kelima.  Besar tu kulit kayu manisnya...masa beli memang semua besar-besar...belasah ajelah.  Selesai masak pajeri ni en suami dan anak-anak terutama sekali yasmin ajak pergi pasar ramadhan.  Aku malas sebenarnya nak menjebakkan diri kat pasar ramadhan ni.  Dahlah kena parking jauh...orang ramai...lupa pulak nak bawa hp, kalau tak dah lama aku rakamkan momen waktu tu.

Yang di masak satu lauk tu aje...yang di beli kiri kanan tau...air aje ada tiga kot. Untuk abang eimran air jagung, ayah dia cendol, yasmin punya air aku lupa...padahal kat rumah aku dah blend tembikai...

Beli lagi popia yang beratur tu, padahal hari sebelum tu en suami dah beli, sebab sedap kenalah beli lagi..ya tak???  Belikan untuk abang eimran grilled lamb lagi...tulah pasal aku tak ambil gambar, sebab 4 & 5 Ramadhan tu lebih kurang aje menu berbuka.  Untuk aku pula, nampak roti john...macam-macam perisa.  Kali ni ada kambing.  So kita try test tengok roti john kambing...aku dah budget mesti mahal ni...tapi dalam kepala aku kalau mahal pun takat 7 or 8 ringgit ajelah...sebab kalau daging ngan ayam tu dalam RM 3.50 aje kan...so kalau kambing mestilah sekali ganda aje.  Sekali bila tanya harga nak bayarrrr...hambekk kau, RM 10!!  Terkedu ahkak...terus pandang en suami, dia pun memang tengah pandang aku masa tu...hahahaha...Masa berbuka boleh pula lupa nak makan roti john mahal aku tu...sib baik yasmin ingatkan...Rasa boleh tahan juga...tapi harga tu melampau sangat.  Nak ulang beli???  Fikir dulu kot...

Sebelum balik dia orang sibuk tarik tangan aku suruh beli bunga api...haishhh baru berapa hari puasa dah sibuk nak main bunga api...tapi anak aku memang macam tu pun... Layankan ajelah...ayah dia orang kata aku suka manjakan dia orang, beli aje apa yang dia orang minta...Excuse meeee...tengok juga apa barang yang dia orang minta...kalau mampu beli apalah salahnya...

okey back to my lauk...sudahnyakan lauk pajeri tu sikit aje dia orang makan...tak perlah boleh panaskan untuk makan sahur.  

Tu ajelah cerita kami pada 5 Ramadhan...weekend jer pun boleh pergi pasar ramadhan.  Hari biasa tak berkesempatan.  Weekend yang selepas ni pun tak tahu lagi, kalau ayah dia orang kerja, kim salam lah nak ke sana kannnnnn...

Terima kasih datang baca.


1 ulasan:

  1. Assalamualaikum..
    sama la.. saya kalau gi pasar ramadhan ni kalau dah takde kekdah nak masak apa kot... so far saya lom sampai pasar ramadhan.. sebab tu lah.. parking jauh.. malas woo nak jalan jauh tu.. unless kalau dah tau nak beli apa kan.. :)
    sama je saya.. kat umah kadang2 3 menu je.. sayo lauk dan berkuah.. untuk makan dengan nasi.. itu je la yg sempat.. 1 jam je ada kat umah nak buat semua.. kadang2 terkejar2 lebih pada polis kejar mat rempit je..

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails