08 Mac 2012

Dendeng super duper simple

Aku kena masuk kan cepat-cepat entry lauk ni.  Lauk ni baru aje hari Selasa lepas aku buat.
Sebelum basi baiklah aku 'on air' kan dengan segera.  Percubaan pertama...dekat seminggu aku duk google mencari step by step nak membuat nya.  Daging tu aku beli hari Khamis lepas.  Kononnya nak buatlah hari Sabtu...tapi ada pulak hal lain...terus tak jadi.  Hari Jumaat tu tanya pulak dengan kak Linda-kawan aku kat opis...cara-cara nak buat...belajar lagi...confident lambat  betul nak mari...
nak tak nak hari Selasa hari tu sebelum balik kerja call rumah minta bibik keluarkan siap-siap daging tu.  Sonang sikit nanti balik kerja boleh rebus terus...Jadi hari Selasa lepas terhasil lah Daging Dendeng versi aku...Seperti yang di jangkakan, eimran mesti comment dulu...kenapa ibu masak lauk orang jawa ni...suka sangat makan makanan orang jawa...Haiii...bila masa nya ibu selalu makan makanan jawa...tapi jangan tak tahu..sambil mengomel sambil tangan cekut kat daging yang dah di goreng...sabar ajelah aku...

Bila dah buat sendiri ni baru tau...tak adalah susah mana pun nak membuatnya...cuma hendak dengan tidak sahaja...tanya perut...hehehe...opppsss... jangan ada pulak yang suruh aku buat ya...

Resepi ada banyak kat internet...google aje...Ni aku ambil yang paling super duper senang dari my friend kak Linda.  Cuma masa perap dengan kicap tu aku buat sekejap aje...dah malam..perut pun dah lapaq...lepas perap sekejap terus goreng...senang, sedap...silalah buat...dan aku memang akan buat lagi sedap anak-anak sudah jatuh cinta dengan lauk dendeng ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails