10 Mac 2012

Sekolah Agama Yasmin

Kejadian ni dah lama berlaku.  Hujung bulan Januari kalau tak silap aku.  Punyalah banyak benda nak story mory boleh pulak tercicir cerita yasmin ni.  Sekolah agama dia buat pertandingan-ada satu nama khas dia orang panggil hari tu, tapi aku tak ingat lah...ada macam-macam pertandingan, antaranya nasyid, hafazan, tulisan khat, sembahyang jenazah, bacaan doa qunut dan ada beberapa lagi yang aku tak ingat.  Rasanya syarahan dan pidato pun ada...mewarna pun ada.

Pertandingan ni sesama mereka aje, ikut kelas masing-masing.  Yasmin masuk nasyid.  Kat rumah pun duk menghafal lagu nasyid dia...
Murid-murid beratur sebelum acara bermula.  Aku kagum betul, sebab sekolah agama ni pun ada lagu sekolah sendiri...aku ingat sekolah kebangsaan aje ada lagu sekolah...memang lah aku ketinggalan keretapi...keretapi pun dah laju sekarang...ngeh..ngeh..ngeh...
 Tu dia yang tangan macam nak nyanyi nasyid dah tu...
Nak jadi cerita best hari tu, kumpulan nasyid ni ada dekat 12 kumpulan kalau tak silap... dan..dan...dan...kumpulan yasmin ni adalah kumpulan yang ke sepuluh...erkkkk...sila lah bayangkan nak menunggu turn kelas dia tu...sangatlah bercinta tau!  Dah lah panas terik...aku dah tak tahu nak menunggu kat mana...dlm hati berdoa cepatlah habis...
Bila sampai aje turn kelas dia, aku pun sound kat yasmin suruh nyanyi kuat-kuat...penat tau ibu tunggu dari pagi...sebab masa tu dah dekat pukul 12 tgh hari...

Masalah besar yang berlaku masa tu, anak-anak ini menyanyi tanpa microphone...dengan keliling yang bising, memanglah tak dengarkan...Baik habis aje dia nyanyi, terus aku ajak balik...tapi sebelum tu tanyalah dulu dengan ustazah, ada ke majlis penyampaian hadiah...manalah tahu kot menang pulak kelas dia kan...kesian pulak dia dah balik dulu..
Nasib baik ustazah kata tak ada, keputusan akan diumumkan masa perhimpunan sekolah...lega mak ko...

Aku ingatkan boleh lah dia orang menang at least tempat kedua or ketiga...tapi hampa... kelas dia dapat saguhati aje...oklah tu dari tak ada apa-apa kan...tapi aku ada pesan dengan yasmin kalau ada lagi tahun depan, aku nak suruh dia masuk pidato or syarahan... ataupun hafazan...baru mencabar sikit...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails