22 Oktober 2013

Aidil Adha 2013

 
Aidil Adha tahun ni, aku sekeluarga merayakannya di rumah sendiri.  Aku pun tak masak satu apa pun.  Minggu sebelum tu adalah cakap kat en suami, aku nak order aje rendang dan ketupat palas kat office aku ni...sekali dia cakap...kan bagus kalau masak...bla..bla..bla...okey...saya yang menurut perintah.  Sekali bila sampai hari yang di tunggu...habuk tak ada...ngeh..ngeh...ngeh...
Memang pagi raya tu, tak ada ketupat, nasi impit semua tu...rendang jauh sekali.  Malam raya tu adalah juga aku suruh beli lemang yang banyak berjualan kat sepanjang jalan...tak nak juga.  Hishhh tak faham aku!!  sudahnya pagi raya melopong makan nasi putih...dengan rendang.  Aku buat juga rendang di pagi raya tu...
Tapi lepas tu, jiran depan rumah bawa sedulang nasi beriani dengan lauk pauk segala.  Terima kasihlahhhh...malu nak pulangkan pinggan kosong, tak per kita simpan dulu...

Sebelah tengahari kita orang ke Ampang...apa aku cerita ni...letak gambar sup tulang...hahaha...Aidil adha mestilah ada kena mengena dengan sup tulang, ya tak?  Dah petang sikit aku ke rumah kakak aku kat Mantin.  Dia lah yang bagi aku tulang lembu tu...hahaha...punyalah panjang mukadimah!
Tak pernah lagi aku masak sup tulang...lagipun kat rumah aku manalah ada periuk besar nak merebus tulang tu...sudahnya masak lah 3 ketul aje tulang tu hari Ahad lepas.  1st time masak sup tulang haruslah di abadikan kat blog ni...aku rebus boleh tahan lama juga.  Sup bunjut tu aku bukakan ikatannya...lepas tu tambah sikit dengan rempah kurma.  Abang eimran kata...sedapnyaaaaaaaaaaa...sapalah nak puji lagikan kalau tak anak sendiri.  Tapi memang habislah...berebut-rebut dia orang ni makan.  En suami makan sup tulang tu aje, nasi langsung tak makan. 

Tu ajelah cerita Aidil Adha aku tahun ni...sadis sungguh tak ada rendang dengan nasi impit.  Terima kasih datang baca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails