24 Oktober 2013

Kutu Rambut

Tajuk kutu rambut kan...tapi tak sanggup nak letak gambar kutu tu...tadi dah google... ingat nak letaklah gambar kutu tu...tapi tak sanggup...geli geleman pulak rasanya.  Untuk ganti letak lah gambar qaseh dengan rambut barunya.  Kenalah aku potong pendek rambut dia gara-gara sikutu ni lah.  Kesian sangat tengok qaseh time menggaru kepala tu.  Beria-ia dia menggaru...

Dia mula berkutu ni sejak duduk nursery.  Masa ada bibik dulu, tak ada kutu...dah duduk rumah memanglah tak ada.  Tapi kalau duduk rumah babysitter pun sama juga, berkutu juga kepala anak aku.  Zaman yasmin dulu duduk rumah babysitter...pun sama.  Duduk nursery lagilah...dah lah budak-budak ramai.

Cumanya aku kurang peka kali ni...bila tengok qaseh menggaru...aku pun tolong garukan terutama time nak tidur malam.  Tapi satu hari tu, tergerak hati nak selak rambut dia...sekali hambekkk kau...memutih telur kutu...selak tempat lain pun sama.  Aku rasa nak nangis tengok kepala anak aku macam tu !  Kesian sangat kat dia...

Besoknya balik kerja aku singgah Guardian beli ubat kutu.  Malam tu terus buat operasi...aku ingatkan qaseh aje yang ada...dengan aku sekali ada kutu tau!!  Yasmin dan danial pun sama.  1st time sikat rambut qaseh...dua tiga ekor sekali lekat kat sikat tu...aku terjerit-jerit tiap kali nampak kutu kat sikat...geli-geli pun kena juga aku tenyeh kutu tu.  Lepas tu tiap hari selama seminggu aku menyikat rambut dia orang, sapu minyak segala.  Kutu dah tak ada sangat tapi telur masih banyak kat rambut. 

Telur-telur tu merimaskan pandangan mata aku...Kalau ikut hati aku ni, nak aje aku botakkan kepala qaseh tu...tapi memikirkan dia perempuan, potong pendek kat bahu ajelah.  Tu pun melambak lagi telur kat kepala dia.  Aku masih lagi menyikat rambut dia tiap malam.  Sekarang ni kalau ada pun yang kecil-kecil aje...mungkin baru menetas kan...Menurut yasmin, kat nurseri memang budak-budak besar qaseh tu kebanyakkannya rambut pendek sebab berkutu...hadoiii kesianlah kat dia orang ni..

Abang Danial pun jadi mangsa juga...Yang ni aku nak botakkan dia tak nak pula.  Sibuk nak buat pacak.  Aku dah check rambut dia tak ada pula telur, hanya kutu aje.  Agaknya terbang dari kepala qaseh lah tu...dah tidur sama sebelah menyebelah...

Macam-macam petua juga aku baca kat internet untuk hilangkan kutu ni.  Ada yang suruh tumbuk beberapa ulas bawang putih, lepas tu letak sikit minyak masak dan lumurkan kat kepala.  Boleh di cuba nanti.  Ada yang kata, spray guna ridsect kat kepala lepas tu tutup dengan tuala.  Biar beberapa minit.  Ada juga kawan aku sarankan buat macam ni. 

Masalah aku sekarang ni, nak buang semua telur-telur tu...nak bagi dia gugur sendiri.  Ubat kutu yang aku beli kat Guardian tu pun okey juga.  Dia bagi sekali dengan sikat kutu.  Bila sapu minyak tu, ada juga telur yang gugur tapi sikit sangat...

Okey tu aje laporan pemasalahan aku minggu ni.  Kalau ada yang tahu macam mana nak hilangkan kutu dengan cara yang lebih efektif, kongsi-kongsikan lah ya.
Terima kasih datang baca.

1 ulasan:

  1. Yati! cer bukak email, saya ada kirimkan sesuatu untuk yati!

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails