19 Mei 2011

Ceritera Danial

Pagi tadi masa on the way nak pergi kerja, en suami sempatlah sembang2 kosong dengan aku.  Katanya Danial tu dah byk cakap sekarang.  Lepas tu danial suka puji diri sendiri kiranya masuk bakul angkat sendiri ...hahaha...memang lah baru perasan ke???
Malam tadi ntah apa mimpi danial, ajak ayah dia masuk tidur...

Danial :  ayahhhh jomlah masuk tidur, adam nak tidur ni(danial bahasakan diri dia adam)

Ayah  : (saja menyakat) danial sayang sapa?

Danial : anyah (makngah)

Ayah  :  okey, pergi tidur rumah mak ngah

Danial : (dgn muka terkezut) nak suruh adam jalan kaki ke?

Ayah  :  yalah, kata sayang mak ngah, pergilah jalan kaki

Danial :  jauhhhh tuuuu...
hahaha...lepas tu masuk bilik, tidur ngan ibu jugak...
Sebelum tu, dia dengan rajinnya nak simpan kaya kat dalam peti ais.

danial : ayah, adam simpan kaya lam peti ais ya?

ayah   : ok

danial : adam rajin kan ayah...amin malas...
tak pasal2 kakak dia pulak yang kena...

Lagi 2 hari danial will be 4 years old.  Skrg ni dia dah banyak cakap.  Dan butir percakapan dia pun aku dah  boleh faham.  Kalau dulu, memang aku tak faham langsung, lepas dia cakap aku ya kan aje, lepas tu dia hangin sebab aku tak buat apa yang dia cakap tu...manalah aku nak faham kalau dia cakap bahasa jerman, hehehe...
Satu perkara tentang danial yang aku puji ialah, dia akan cakap terima kasih kalau aku atau sapa2 dah tolong buat sesuatu untuk dia.  Paling ketara kalau aku belikan dia mainan atau cd power rangers dia, confirmed lepas tu dia akan cakap, me kasih bu belikan adam cd...terharu mak ko danial...

Disebabkan lambat bercakap tu, aku ingat kan dia autisme dulu.  Jenuh jugaklah aku duk meng google cari fakta pasal autisme ni.  Ada satu dua tanda2 tu macam kena jugaklah dengan dia mcm suka menyendiri.  Lagi satu danial ni suka cakap sorang2.  Pernah sekali tu dah nak tidur, tapi dia duk pandang siling sambil senyum2.  Mulanya aku tak perasan, yalah aku tidur awal, dia ni suka temankan ayah dia tidur lambat, tu yang ayah dia perasan dia suka senyum sorang2 sambil pandang siling.
Bila tanya senyum ngan sapa, dia mcm malu2 ko...tutup muka ngan bantal...terbaru dia duk cakap ala-ala guna hp kat remote control kipas.  Bila aku tanya, adam cakap dengan sapa tu? Adam cakap ngan ajim...adam cakap apa dgn ajim? ajim ni ajak adam gi umah dia...
Aku pun melayan...cakap kat ajim, ayah tak balik lagi...nanti ayah balik baru boleh pergi rumah ajim...lepas tu beria2 dia cakap kat remote kipas tu apa yang aku cakap.  paling tak tahan dia pun suruh aku cakap ngan 'ajim', bab ni mmg aku tak tahan..mana tau tetiba ada lak suara kat remote tu..mau pengsan aku...hehehe...at last aku cakap, ajim dah letak lah adam, dia tx mau cakap ngan ibu...
Aku jugak pernah bawa danial gi doktor pasal dia lambat bercakap.  Tapi doktor kata tu biasa, tak perlu risau.  Lagi satu pasal danial ni,(berapa byk lagi satulah kan) cukup seksa nak suruh makan nasi.  Ubat lagilah seksa.  Kalau bagi makan ubat, dia boleh kemam aje ubat tu dalam mulut lepas tu lari pergi bilik air keluarkan balik...hanginnnn ok. Nasib baik lah dia ni susah sikit nak demam.  Apa yang danial suka makan??  Dia suka makan kek, so far aku tengok kalau kek coklat ngan cheese memang dia suka.  Jangan ada orang lain ambik.  Kalau coklat dia memang suka ferrero roche...high taste ko ya...kalau bab makan nasi memang susah, kadang tu kena paksa.  Atau buat janji manismu dulu baru dia nak makan nasi tu pun sesuap dua aje.  Sebab tu lah badan dia kurus, ringan aje bila di dukung.  dia yang nak masuk 4 tahun ni pun rileks aje kalau aku dukung sebab ringan kan...cuba yasmin masa umur 4 tahun dulu...mau patah pinggang mak ko ni...qaseh yang 2 tahun tu pun lagi berat dari danial...
Panjang pulak citer pasal danial tapi tak ada gambar lah kali ni.  gambar terbaru semuanya kat kolam renang tu aje...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails