08 November 2011

Aidil Adha 2011

Aidil Adha tahun ni aku balik Linggi.  Sabtu petang baru gerak balik kg.  Itu pun tumpang kakak aku, pasal en suami kerja and balik lambat...so aku gerak dulu ngan anak2.  Disebabkan menumpang org, so tx blh lah nk bawa balik bantal ngan selimut busuk kita org. Guna ajelah apa yg ada kat kg.  Sampai kg lepas maghrib, terus bersih2 kan apa yg patut, almaklumlah dah lama di tinggalkan...


Dinner mlm tu kita org mkn satay hj samuri and lewat sikit lepas tu ada acara potong kek.  ehhh lupa lak..ada jugak ayamas.  tapi satu gambar pun tx ada.


Nasi impit, gulai tempoyak dah siap masak kat kolumpo lg.  Aku ditugaskan merebus nasi impit ngan buat sambal ikan bilis utk dinner mlm tu and kakak aku lak buat gulai tempoyak.  Tu sebab aku yg suruh buat, kan raya hari tu aku dpt ciput aje.  Kali ni siap boleh tapau lagi...hehehe...


Oklah...habis citer persiapan aidil adha...pepagi tu lepas sembahyang raya baru kita org gi tgk upacara korban ni.  Selalunya kakak aku yg masuk korban kat kg ni.  Tu yang tgh pegang kaki lembu tu Tok Chu aku.  Dia kira org kuat jugak tu.


Tahun ni eimran aje tx ikut aku gi tgk upacara korban ni.  Danial sakan ke hulu ke hilir tgk lembu2 korban tu.


Orang pompuan dah siap sedia nak motong daging. 
Aku tgk cara pembahagian daging korban ni, dia org timbang 5 kilo then di bahagi 3.  Satu bahagian utk org yg berkorban and 2 bahagian lg di sedekahkan.

Lepas tu dahaga gi rumah Tok Long minum air...hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails