08 Disember 2011

Cerita Ceriti Basi

Memanglah cerita basi.  Harap maaf ya.  Selak2 folder tengok ada lagi gambar tanpa cerita.  overkan...masak sayur ni dah lama.  Ni pun kira 1st time juga ni masak lauk sayur petola.  Aku bukan tak nak masak sayur ni, takut nanti anak2 tak nak makan.  Dah omak eh tak masak sayur ni, camnerlah dia orang nak makan kan?  Ada sekali tu aku makan kat tempat kerja rasa sedaplah pulak.  Selalunya aku nengok orang masak lemak putih kan?  Tapi hari tu makcik tu masak goreng2 aje.  Terus terlintas kat hati aku nak masak cam tu jugak.  Akhirnya jadilah jugak lauk cincai aku ni.
Rasa bolehlah tahan.  Sesuai lah untuk aku, anak2 ngan ayah anak kat rumah ni.  Disebabkan rasa boleh tahan, hari tu dah buat lagi sekali.  Aku tumiskan bawang putih yang dicincang2.  Lepas tu masukkan sos tiram ngan air sikit.  Lepas tu masukkanlah sayur2 tu.  Sap sap soiiii...siap untuk di makan dengan nasi panas.
Hari tu kan aku ada pergi sekolah anak2 sebab nak ambil duit yang kerajaan bagi tulah.  Sementara menunggu cikgu besar balik dari bank, duduk lah kat kantin ngan danial n yasmin. Eimran tak ada sebab dia ada kelas-kan dia sesi pagi.  so tak dapatlah nak joint ibu dengan adik2 dia makan2 kat kantin...hehehe...dia heran pun tak...saja aje aku snap gambar air ni.  Aku minum teh ais, yasmin lak milo ais.  Dua2 air tu harganya RM 1 setiap satu.  Ada jugak kuih muih tapi aku dah tak ingatlah harga berapa sen sekeping.  Ada jugak nasi lemak sebungkus RM 1.


Terus aku terfikir, patutlah anak aku jarang...jaranggggg sangat bawa balik duit lebih.  Sekali makan waktu rehat dah habis duit belanja RM 2.  Anak aku ni pulak walaupun bawa air bekal dari rumah TETAP nak beli air kat kantin.  Kadang Yasmin adalah juga bawa bekal, tapi TETAP juga nak berbelanja kat kantin.  Kalau tak buat pelaburan kat kantin, dia akan ke kedai koperasi sekolah...sabar ajelah dengan dia tu kan...


Yang paling aku tak tahan bila eimran baru-baru ni tanya, ibu, tahun depan ibu nak kasi duit belanja berapa ringgit? macam biasalah RM 2.  kenapa?  Alahhh bagilah lebih sikit...aku saja aje nak test dia, tanyalah abang nak berapa?  ibu bagilah lima ringgit ke... boleh... wallaaa...aku dulu belanja 30 sen aje.  kalau bawa bekal tinggal 20 sen.  Tapi tulah, tak boleh nak salahkan sesiapa...dah barang mahal, tak kan orang kantin nak jual murah lak kan. karang dua tahun kontrak niaga kat kantin tak untung lak dia orang...


Makanan kat kantin sekolah rendah pun mahal ngalahkan sekolah menengah.  Bila masuk sekolah menengah nanti maunya kena bagi duit belanja RM 10 sehari.  Fuhhh gilosss... pengsan cam ni...Tapi memang sekarang ni pun barang2 semua mahalkan.  Kalau pergi pasar malam tu, sekejapan aje terbang RM50.  Redho ajelah kan...
Danial sedang menikmati ais krim malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails