24 Mei 2012

Cendol Leman Dawi @ Seremban

Akhirnya dapatlah aku merasa cendol Pak Cik Leman ni.  Dua kali aku tengok dia keluar TV.  Sekali kat Majalah 3 dan sekali lagi kat Warung Kita @ Astro.  Kebetulan aje ni.  Hari Sabtu lepas menemankan kakak aku pergi Rantau nak tempah baju raya.  Last year aku pun menghantar sama kain untuk di buat baju raya, tapi tahun ni terlambat sudah nak membeli kain ela...beli yang dah siap ajelah jawabnya.
Balik dari Rantau baru kita orang singgah kat sini.  Masa tu tak berapa ramai sangat orang.  Sebab sebelum ni aku pernah ajak en suami singgah sini on the way balik kampung, tapi kat depan tu dah ada sign board 'Cendol Habis'...so terus ajelah balik kampung.  Masa tu pun dah petang juga lah...tapi hari Sabtu hari tu kita orang sampai before 12 rasanya.  So merasalah Cendol Leman Dawi ni.  Aku dengan kakak aku makan cendol pulut.  Harga RM 1.50 aje.  Anak-anak minum cendol biasa aje RM 1.00 setiap satu.
Itupun dia orang tak habis, sebab dah nampak tempat permainan kanak-kanak...laju aje berlari nak main gelongsor...
nilah Pak Cik Leman Dawi
aku yang sedang menikmati cendol Leman Dawi
Ni pulak bahan-bahan untuk di refill with FOC.  Dalam botol tu ada gula merah.  Bekas belakang tu ada cendol dan bekas yang besar tu ais batu.  Pak Cik Leman tanya juga kat kita orang datang dari mana...aku jawab dari Kay Ell..laju aje dia mengulas KL berapa kilometer dari Seremban...pot pet pot pet...aku pun tak berapa nak dengar...lepas tu kakak aku pulak jawab, kitaorang asal dari Linggi...Linggi berapa kilometer...terkenal dengan udang galah...pot pet lagi...fakta itu betul...kitaorang senyum dan angguk kepala ajelah...
kakak aku sedang menikmati cendol pulut Leman Dawi
Habis aje menikmati cendol kat sini, kitaorang ingat nak menjengah mak chu aku kat Senawang...dia tak ada kat rumah lah pulak.  So teruslah ke Mantin.  On the way ke Mantin tu dapatlah aku lena sekejap lepas kembung perut minum cendol...Cuaca panaslah pulak hari tu, seswai sangatlah aku beradu tu...ngeh..ngeh..ngeh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails