10 Mei 2012

Kari oh Kari

Mengikut rekod, aku bukan lah penggemar kari yang tegar.  Bukan saja kari, malah masak lemak juga tidak masuk dalam senarai makanan kegemaran aku kecuali gulai tempoyak.  Senang citer masakan yang bersantan memanglah no.. no.. kat aku.   Walaupun aku dilahirkan dan dibesarkan kat Negeri Sembilan, tetap NO kat masak lemak.  Aku pun tak tahu kenapa aku kureng sikit kalau masak lemak ni...kalau tak ada pilihan aku akan ambil lauk aje but no kuah...walaupun tak makan masak lemak tetap jugak berlemak..camner tu ?
Tapi baru baru ni aku begitu teruja sangat nak masak kari.  Punyalah teruja sampai rempah kari aku duk beli, tengok stok ada 2-3 peket.  Tu yang mula-mula masak kari ayam.  Lepas tu masak pulak kari ketam.  Tapi boleh pulak dua kali masak ni lupa nak letak daun kari.  Padahal pokok kari ada aje kat belakang rumah...hehehe...
Tengok kari ayam tu memang cairkan...tapi adalah rasa kari...dah bubuh rempah kari memanglah rasa kari...tak kan rasa lemak lak kan...apalah aku ni...ngeh..ngeh..ngeh... yang penting bagi aku kat sini, anak-anak suka...dannnnn habis okey...tidak di cik tongkan...
nilah ghopernya kari ketam ku itu.  Ni percubaan kedua aku buat kari ketam.  Kalau tak silap mula-mula dulu aku buat masa cuti tahun baru 2011.  Lepas masak aje kari ketam aku masa tu, sempat makan sikit aje...terus bersiap nak naik Genting.  Memang tak dapat menikmati langsung.  Lepas tu ada juga beli ketam tapi tak masak kari lah pulak...
Disebabkan kari ketam aku hari tu sangatlah dap dapnya di tekak aku...kita letak dua kali gambar...hehehe...Oh ya...pernah dengar tak petua orang dulu dulu...dan aku pun tak ingat mana aku dengar pasal petua ni...kalau nak beli ketam pastikan malam sebelum tu bulan mengambang penuh...jeng..jeng..jeng...tak ada hantulah...menurut petua itu nanti isi ketam penuh.  So far memang betul lah kalau nak beli ketam aku akan pastikan malam tu bulan penuh.  Dan esoknya beli ketam memang puas hati sebab isi banyak.
Ehhh dulu-dulu aku memang tak suka makan ketam tau.  Dahlah kulitnya keras, isi pulak ciput aje...tapi sekarang tidak lagi...ketam telah masuk dalam senarai makanan kegemaran aku.  Tapi aku kureng sikit nak makan ketam kalau kat restoran lah...leceh kan nak makan ketam ni.  Lainlah  kalau makan kat rumah...memanglah ketam itu aku yang punyaaaaa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails