14 November 2010

9 x 3 = 27



Susah betul nak suruh eimran ni menghafal sifir walaupun tahun depan dia drj 5!  Masa zaman aku dulu, darjah 3 dah hafal sifir 12!  Setiap hari cikgu mesti soal sifir, sapa salah mmg kena rotan.  Yang paling aku ingat masa drj 3 aku terlupa 9x3=?...apalagi..kenalah rotan kat tangan...lepas tu sumpahhhhh aku ingat jawapan nyer sampai skrg =27...muahahaha...tulah terakhir aku kena rotan, lepas tu confirm hari2 duk lancar sifir...

Eimran ni lak, kalau aku suruh hafal sifir 6, confirm lepas tu bila soal sifir 3 ngan 4 mmg ke laut lah dia...aku pun dah tx tau cam ner nak buat kat anak bertuah aku yg sorang ni...Hari tu google saja nak cari soalan utk dia buat latihan masa cuti sekolah ni, terjumpa speed table cam kaedah darab gak lah...aku printkanlah byk2 utk dia...sehari aku suh buat lam 3-4 helai...so far boleh lah dia jawab, belum try soal 1 to 1 lagi..harap2 dgn cara ni bolehlah dia ingat sifir2 ni...

Sifir ni penting bang, sampai tua kita gunakan tau....so..silalah hafallllllll....

Aku jugak harus printkan utk yasmin sekali, kalau tx 'hujan lebat' kat rumah aku! Alaaa...aku printkan matematik tuk drj 1 yg senang2 jer...dia ni tx payah suruh, rajin sokmo...bezakan anak lelaki ngan anak pompuan...

2 ulasan:

  1. budak skrg tak mcm kita dulu..baru pegang rotan dah melalak..geram betullah

    BalasPadam
  2. ->betul tu kak, kadang2 sy bagi jugak...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails