03 Mac 2011

Danialku

Jumaat lepas aku dikejutkan dengan berita kematian anak seorang staff kat opis aku.  Anak dia lelaki yang sebaya dengan anak aku danial - empat tahun laaa...Bila dapat berita tu, terus teringat danial kat rumah. 
Menurut cerita kengkawang opis, anak kecil tu admitted hari Selasa sebab demam panas, batuk dan selsema.  Aku rasa, utk anak2 kecil mmg biasalah demam batuk dan selsema ni.  Even qaseh pun baru aje baik demam tapi ada lagi batuk2 ngan selsema.  Subuh Jumaat tu, anak kecil tu susah bernafas lalu di kejarkan ke ICU.  Sewaktu kawan2 opis pergi ke hospital utk menziarah di ICU, no visitor sebab doktor pakar sedang bertungkus lumus kat dlm tu dengan anak tersebut.  Ibubapa pun kena tunggu kat luar.  Aku tak boleh bayangkan kalau aku berada dlm situasi itu...sedihhhhhhh giler okey...sedangkan eimran kena injection masa kat sepital dulu pun airmata aku lajuuuuuu cam air terjun dah...

Aku terfikir jugak, selama ni kalau demam batuk ngan selsema tu, kita ingat biasa aje.  Bagi ajelah ubat lama dlm esbok tu.  dah 2 3 hari tx baik baru nak bawa gi klinik.  Skrg ni, tak mau dah tunggu, demam aje mesti terus bawa klinik.  Penyakit sekarang macam2, ntah apa2 nama.  Lagi satu, tak kira umur dia nak hinggap, kecik besar tua muda di serangnya. 

Petang tu, balik aje rumah, aku terus peluk cium danial...oh ya...aku siap belikan pistol mainan lagi utk dia...ngeh..ngeh..ngeh..tapi anak bertuah tu, ingat aku nak bodek dia,
perasannnnnnnnn lah dia...

Konon2 aku pun insaf lah kejap, yalah mana tau dlm aku duk marah2 anak2 bertuah tu, tetiba dia org jatuh sakit...sedihhhhhh...tx sempat nak jadi ibu mithali...hari Sabtu aku melapangkan masa aku dengan membawa dia org ke taman permainan.  dekat aje ngan rumah, jln kaki pun sampai...hahhh lenjan lah dia org duk main segala tuk nenek permainan kat taman tu.  Anak2 aku ni, memang jarang2 aku bawak ke taman permainan.  Bukan aku malas ke apa, masalah nya dah bawa nanti tak reti2 nak balik.  Hari tu pun jenuh berulang kali aku ajak balik tx nak.  Yang tx nak balik tu sapa lagi kalau tx danial!!! Aku siap kendong dia kat tepi pinggang ni hah hangkut bawa balik...sampai rumah merajuk lah dia.  Sampai rumah, mak ko tx layan dah ya...layanlah diri sendiri...

Motif citer pasal taman permainan ni sebenarnya nak bagitau, malam tu danial tetiba tak boleh jalan.  Terkezut aku, tapi control...dia kata sakit kaki.  aku ingat dia jatuh masa kat taman tu ke, tapi rasanya tx ada pulak. bila suruh luruskan kaki, dia menangis kesakitan...nak jalan mmg tx boleh langsung sampai hari Ahad pagi esoknye.  Nak ke tandas pun aku yang dukung...sian jugak tengok dia masa tu...mulalah aku teringat kat cerita kawan aku lak.  Anak dia tx boleh tidur malam lepas balik dr taman permainan kat area KL ni.  Sila bayangkan budak tu TX tidur sepanjang malam,kalau tidur pun sekejap sgt.  Lebih kurang 2 malamlah tx tidur.  Siap mata buntang terbeliak ok...ngan kawan aku tu sekali tx dpt nak tidur.  Lepas bawa kat ustaz kalau tx silap, kawan aku ni ngan laki dia bawa balik anak dia org tu pergi taman tu semula.  Sekali lagi bayangkan, bawa anak malam2 lepas balik kerja ke taman permainan...auwwww...lepas tuuuuu semuanya kembali normal...Alhamdulillah, Amin, The End.  Ehhhh lum lagi...berbalik pada citer danial tadi tu, petang Ahad baru ayah dia bawa gi klinik.  Aku ada gak ajak gi taman tu balik, tapi en suami tx nak, ada ke dia kata mengarut...Doktor bagilah ubat sapu...

Hari Isnin sebelum pergi kerja, danial nak pergi kedai, so kitaorang kata, kalau nak pergi kedai, luruskan kaki, jgn nak tertoggek2 jalan tu.  Elok jer ko dia jalan, tx ada terhenjot2 langsung...sabar ajelah aku...Memang drama king betullah danial ni...

1 ulasan:

  1. heheheh mmgkan budak2 ni kat rumah sy ade drama queen

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails