09 Mac 2011

Dunia Dan Manusia

Ada satu cerita, dibulan March. 
Setiap hari turun naik bas, tengok macam2 gelagat pemandu dan penumpang bas.
Ini bukan pantun, ini citer dari pemerhatian 4 mata.
Ada sorang driver ni, nampak mcm bebudak ajer, tapi kalau bawa bas, cam kena kejar ngan hantu kak limah. 
1st time naik bas dia,bas bergesel ngan teksi kat Bangkok Thailand Bank.  Mentang2 driver teksi apek tua, melompat dia turun duk marah kat apek tu.  Gggrrrr...aku bengang, dah ko yg menyelit, nak marah kat apek tu lak...
Baru2 ni masa bas nak bergerak, terus inspektor sahab bas pesan, jgn bawa laju ya...ngeh..ngeh..ngeh...
Baru beberapa meter jalan, naik satu awek kolej kot, duk kat depan sebelah driver...mesra bergurau senda...lebih baik aku tidur...
Semalam naik bas driver yg sama.  Aku kalau boleh mmg tx nak naik bas tu sbb dia bawa laju giler...lepas tu suka brake betul2 belakang vontot kereta...tx ke aku rasa nak terjah ke depan jer...masa naik bas tu dah ada sorang pompuan ngan baby kecik.  Aku duduk sebelah dia, sbb aku mmg suka duk depan, tapi bukan kat blkg drebar, dekat ngan tangga senang turun. 
Aku kan ramah, tanyalah, baby berapa bulan ? Sebulan setengah...terkezut makkk...tetiba drebar tu dtg beramah mesra ngan baby tu...lepas tu siap perkenalkan lagi, ni anak saya...
oh mak kau!!! terkezut lagi sekali aku...terus teringat peristiwa semalam...siap cakap lagi tu, isteri saya ni nak sport check saya, tx percaya...
Aku??? Terkaku keras kat seat tu...tidur lagi baik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails