21 Julai 2011

Sambal Telur Lagi

Balik dari sukan sekolah anak2 terchenta tukan, aku memang zzzzz sampai pukul 3 lebih.  Penat giler tau.  dahlah dengan cuaca panasnya...lunch hari tu aku panaskan aje lauk dinner sebelum tu, terung berlada dengan tempoyak colek tu.  Bila tanya eimran ngan yasmin dah makan ke belum?  masing2 kata tak makan sebab tak ada lauk.  tu lauk terung tu apa bendanya???
Nak tak nak petang tu aku buatlah sambal telur lagi.  Kali ni aku buat ikut style arwah abah aku.  He is a good cook!  telur rebus tu aku goreng dulu.  di sebabkan asyik terpercik aje minyak, aku singkatkan waktu gorengan.  jadi tak banyaklah bahagian yang mengerekot... sebelum kulit aku sendiri mengerekot, baik ambik langkah keselamatan.

Kali ni aku tumbukkan ikan bilis bersama dengan bawang merah dan bawang putih.  Sebenarnya aku pun bukan ingat sangat resepi yang arwah abah aku selalu buat ni.  ingat2 lupa...tapi bila dah masak...tak sabar2 eimran dengan yasmin nak makan.  telur tu aku rebus 6 biji, aku sendiri pun tak makan, cuma makan roti cicah ngan sambal telur aje.  habis jugak telur tu.  sedap sangatlah tu...ayah dia orang pun tak sempat nak rasa...cuma bila bangun pagi esoknya aku tengok ada lebih danial punya, aku rasalah sikit telur tu, memang sedap ko!!!  sori ya..masuk bakul angkat sendiri...sapa lagi nak angkat kan???

Hari Isnin hari tu aku cuti, masak lagi sambal style cam ni, tapi guna ikan keli, pun habis licin!  siap berebut lagi eimran dengan yasmin.  kesian kat yasmin datang mengadu ngan aku, abang habiskan lauk sambal sampai amin makan nasi aje tak ada lauk..alahai kesiannya...nanti ibu buat lagi ya...aku rasa syok pulak masak sebab anak2 nak makan cam ni...TAPI AWAS ya, jangan cuba2 suruh aku masak...aku masak kat rumah aku SAHAJA!!!!muahahahha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails