28 Jun 2012

Siakap Tiga Rasa

Yang ni versi sister in law akulah ya...lain orang lainlah caranya.  Aku bukan apa, dah beberapa kali kenduri, aku selalu tak merasa siakap tiga rasa nih.  So kali ni aku haruslah buat-buat tolong dia kacau-kacau aje time dia masak tu.  Sambil tu sibuk ngambil gambar yang lebih.  Bila minyak panas tu, masuk kan bawang dan halia yang dah di blend. Bawang tu bawang merah dan bawang putih.  Ni aku tulis untuk rujukan aku sendiri aje tau...
Lepas tu kacau-kacau sampai naik  bau.  Masukkan lada blend.  Kacau lagi...
 Masuk kan sikit cili api
 Masukkan serai yang dah di ketuk-ketuk.  Sebelum tu dia ada masukkan kiub pati ayam...
 Masuk kan cili dan tomato sos, terus kan kacau lagi...
 masukkan daun limau purut
lepas tu masukkan sayur-sayuran yang sedap dimakan ikut selera masing-masing.  sebelum masuk sayur tu, masuk kan air...agak-agak banyak mana ya.  Lepas tu rasalah garam dan gulanya.  
Okey lepas ni bolehlah try test tengok..jadi ke tidak...Jangan lupa siakap tu di goreng salut dengan tepung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails